reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Ryzen 1700X a 1800X v testech: AMD povstalo

10.3.2017, Jan Vítek, recenze
Ryzen 1700X a 1800X v testech: AMD povstalo
Dnes už se konečně podíváme na výkon procesorů AMD Ryzen, a to rovnou na dva nejvýkonnější modely, Ryzen 7 1700X a 1800X. Ty nám nabídnou 8 fyzických jader s podporou SMT, a tak mohou směle bojovat i proti těm nejvýkonnějším desktopovým Intelům.

Herní testy


Pro otestování výkonu procesorů Ryzen ve hrách jsme si vybrali následující tituly: Call of Duty Infinite Warfare, Crysis 3, Doom, Resident Evil 6, Shadow Warrior 2, The Witcher 3 a Watch Dogs 2. Sekundovala jim stejně jako u procesoru Core i7-7700K grafická karta MSI GeForce GTX 1080 Gaming X, přičemž procesory mohly skutečně ukázat, co v nich vězí. To proto, že hry byly nastaveny sice na vysokou kvalitu, ale bez antialiasingu, postprocessingových věcí jako rozmazání obrazu při pohybu (motion blur) nebo uzavřených technologií jako Hairworks. Ty by zbytečně snižovaly snímkovací frekvenci, ale ne kvůli výkonu procesorů, ale grafické karty, což je pro tyto testy nežádoucí.

Ve výsledcích také rovnou najdete to, jaký výkon má procesor Ryzen 7 1800X bez SMT, čili pouze s fyzickými jádry. Jak se totiž ukázalo, v řadě her zapnuté SMT spíše škodí, což jde dle všeho na vrub procesového plánovače v systému Windows 10. Ale v některých testech a hrách jako Ashes of the Singularity procesory Ryzen zaostávají i jako čistá osmijádra, takže na chabou správu procesů nelze svalovat vše.















Ve výsledku se dá říci, že procesory Ryzen 7 1700X a 1800X za Core i7-7700K v některých hrách skutečně zaostávají, ale to je pochopitelné vzhledem k tomu, že zdaleka ne všechny dokáží využít nabízený počet jader a procesor od Intelu nabízí vyšší jednovláknový výkon. Nicméně to, co Ryzen předvádí, rozhodně není k zahození a v některých případech po vypnutí SMT dokonce Intel poráží, takže ve výsledků můžeme tvrdit, že někde je lepší Intel a někde zase AMD a pokud mají nově chystané hry i díky podpoře DX12 či Vulkanu lépe podporovat vícejádrové procesory, vyznívá Ryzen do budoucna jako lepší volba.


SMT a Process Lasso


Nedávno se ukázalo, že pokud problémy s výkonem ve hrách či jiných aplikacích se dají napravit deaktivováním SMT, jde to na vrub Microsoftu, jehož plánovač procesů nedokáže správně odlišit fyzická a logická jádra. Uživatelé si to už ověřili tím, že na stejných sestavách testovali výkon s SMT a bez SMT, a to pod systémem Windows 7 a Windows 10. Zatímco v sedmičkách se negativní dopad zapnutého SMT neprojevil, v desítkách ano, což jednoznačně ukazuje na špatně fungující plánovač, čili scheduler. To jsme rozebírali v následující aktualitě.
Jde tak o to, že Windows procesor Ryzen vidí jako šestnáctijádra a ne osmijádra s SMT, takže klidně procesům mohou přiřadit logická jádra i v případě, že jsou k dispozici i fyzická, což logicky degraduje celý výkon. Než bude tento problém vyřešen, pokud už nebyl, můžeme si prostě SMT vypnout v BIOSu, ale tím přijdeme o podstatnou část výkonu v aplikacích, které dokáží využít i 16vláknový procesor. Jak z toho ven, aniž by bylo třeba neustále zapínat a vypínat SMT dle potřeby? Pomůže třeba procesový správce Process Lasso.



- klikněte pro zvětšení -

Tento program zvládne detekovat spuštěné hry a aplikovat na ně zvolený profil, což si můžete samozřejmě zařídit i sami ručně. Stačí v seznamu procesů vybrat ten pravý a zvolit si, že pro něj bude platit možnost využití pouze fyzických jader. V případě osmijádrových Ryzen jsou to vždy ta první, takže čísla 0, 2, 4, 6, 8, 10, 12 a 14. Jak je vidět na screenshotu, skutečně to funguje a také byl ihned vidět rozdíl na snímkovací frekvenci, která v dané scéně hry Doom ihned vzrostla ze 100 na 130 FPS.

To samé jsem poté zkusil i s procesorem Core i7-7700K, jehož FPS ve stejné scéně Doomu po zakázání HT jader klesly za 142 na 125 FPS, takže je jasně patrné, že jde skutečně o problém nesprávného využití logických jader na procesorech Ryzen.

Takže pokud na svém počítači třeba renderujete i hrajete, můžete si tímto způsobem zajistit, aby hry SMT nevyužívaly a pro rendering byl připraven plný výkon procesoru. Ukazují to třeba naše testy v Cinebench R15, kde Ryzen 7 1800X s SMT dosáhl 1627 bodů a bez SMT pouze 1162 bodů, a to je velice slušná porce výkonu, o nějž byste přišli.
reklama