Tabbyina hvězda je pro astronomy stále větší záhada

10.8.2016, Jan Vítek, aktualita
Tabbyina hvězda je pro astronomy stále větší záhada
S oficiálním označením KIC 8462852 je takzvaná Tabbyina hvězda velkým tématem pro astronomy, kteří se na ni zaměřili s využitím teleskopu Kepler. Ti stále neví, co způsobuje kolísání jejího jasu, které logicky přitáhlo jejich pozornost.
Teleskop Kepler se totiž používá především pro pátrání po exoplanetách, k čemuž používá takzvanou tranzitní metodu. Pátrá tak po změnách ve svítivosti sledovaných hvězd, které obvykle značí, že přes ně přešla obíhající planeta, přičemž takto už bylo jen letos nalezeno kolem 1300 exoplanet. Hvězda KIC 8462852 jejich pozornost díky svým projevům přirozeně ihned přitáhla, ale hned bylo jasné, že zachycené změny ve svítivosti nejsou způsobeny blízkými planetami.

KIC 8462852 se označuje také jako Tabbyina hvězda podle astronomky vedoucí úvodní studii (Tabetha S. Boyajian). Jde o velice podivnou hvězdu spektrálního typu F3 V/IV umístěnou v souhvězdí Labutě a vzdálenou jen 1480 světelných let, která má tak specifické chování, že mezi 150.000 hvězdami sledovanými teleskopem Kepler není už žádná podobná. Někteří tak už rovnou přispěchali s teorií, že jde o důsledek blízké megastavby vybudované mimozemšťany, což můžeme vidět jako obdobu strachu o Slunce požírané drakem, jak si lidé ve staré Číně vysvětlovali jeho zatmění.

Nicméně astronomové i tak bojují s tím, aby vysvětlili podivné chování Tabbyiny hvězdy, a to konkrétně její neustálé změny svítivosti a také to, že postupem času tato svítivost slábne, jako by ji něco postupně zahalovalo. Teleskop Kepler obvykle zaznamená exoplanetu tak, že detekuje jen velice nízké poklesy ve svítivosti, a to ani ne o jedno procento, které trvají sotva několik hodin. První detekovaný pokles v případě KIC 8462852 byl právě téměř jednoprocentní, ale trval více než týden, což byl jenom začátek. Další pozorování ukázala až 20% poklesy, což už je naprosto nesrovnatelné s jinými pozorovanými hvězdami.

Nejnovější údaje pocházío od astronomů Bena Monteta (Caltech) a Joshuy Simona (Carnegie Institute), kteří provedli vyčerpávající fotometrickou analýzu dat nasbíraných Keplerem v průběhu čtyř let, do čehož zahrnuli také jiné hvězdy s blízké oblasti. Právě ti objevili, že svítivost KIC 8462852 postupně klesá, a to pochopitelně nelineárně.

V průběhu prvních 100 dní pozorování pomocí Kepleru hvězda ztrácela celkem 0,34 % své svítivosti (přepočítáno na rok) a jen za 200 následujících dní byl pokles rovnou dvouprocentní a poté se začal vyrovnávat. Celkově tak svítivost za dobu pozorování poklesla o 3 procenta, což je velice bizarní. K tomu si přisadil také astronom Bradley Schaefer z Louisiana State University, který zkoumal staré materiály zachycující i Tabbyinu hvězdu a dle něj v posledním století její svítivost celkově klesla o 20 procent. K takovému číslu jsou ale jeho kolegové skeptičtí, i když musí uznat, že postupný pokles je reálný. Montet a Simon mimochodem také uvedli, že ani jedna z 500 blízko umístěných hvězd se neprojevuje ani trošku podobným způsobem.

Máme tu tedy jednu velkou astronomickou záhadu, která čeká na vyřešení. Aktuálně nikdo neví, co se s Tabbyinou hvězdou děje, co způsobuje (nebo by jen mohlo způsobovat) změny v její svítivosti a zda je její postupný pokles neměnný, nebo jde jen o déle trvající fluktuaci. Lidé, kteří ve všem rádi vidí mimozemšťany, rádi mluví o tzv. Dysonově sféře ze starého románu Star Maker, čili o struktuře obklopující hvězdu, která zachytává její energii. Je tak evidentní, že je zapotřebí více údajů z pozorování, které má zajistit sama Tabetha Boyajian díky Las Cumbres Observatory Global Telescope Network. Plán je takový, že v případě, že bude zachyceno další "poblikávání", bude vydáno upozornění a všechno, co bude po celém světě k dispozici, se obrátí směrem ke KIC 8462852.

Zdroj: Nature World News