reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Tim Cook si utahuje z Facebooku a jeho útoku, že mu brání v sledování

20.12.2020, Milan Šurkala, aktualita
Tim Cook si utahuje z Facebooku a jeho útoku, že mu brání v sledování
Facebook měl spoustu skandálů ohledně sledování svých uživatelů, což se snaží napravovat, to ale není zrovna případ jeho reklamního systému a iOSu 14. Tam se zlobí na Apple, že mu brání v sledování uživatelů a Tim Cook na to patřičně odpověděl.
Všichni víme, že aby reklamní systémy opravdu účinně fungovaly, je potřeba znát uživatele, kterému se předkládá reklama. Necílená reklama je totiž značně neefektivní. Je si toho vědom nejen Google, ale i Facebook, jehož reklamní systém využívá nejedna mobilní aplikace. A zde právě vyvstává problém. V minulosti měl Facebook spoustu afér s nedovoleným sledováním svých uživatelů (ostatně byl za to před pár dny zažalován v Austrálii) a poslední dobou se snaží vše uhladit. Jenže jak ukazuje aférka s Applem, sledování uživatelů je pro něj velmi důležité a otevřeně se k němu hlásí. To je u reklamních systémů normální a známým faktem, nejde o nijak překvapivou věc, zarážející ale je, že se Facebooku nelíbí ani informování uživatele o sledování. Důvody lze rozhodně chápat, méně však už to, že tento názor dává po všech svých skandálech takto veřejně najevo.
 
Facebook logo
 
Celý vtip je v tom, že Apple v novém operačním systému iOS 14 zavádí rozsáhlejší informování o tom, jaká data sbírá aplikace, takže uživatel má větší přehled a svobodu volby v tom, jaké sdílení dat povolí a jaké ne. Facebook to považuje za obrovský útok nejen na sebe, ale především na malé vývojáře, kteří žijí z provizí z reklam. Předpokládá totiž, že pokud uživatelé zakážou sdílení osobních dat, reklamy nebudou dobře cílené a vývojáři (a samozřejmě i Facebook) dostanou z reklam o 50-60 % méně. A to by byla velmi citelná finanční rána.
 
 
Tim Cook na celou záležitost reagoval na Twitteru. Ve svém tweetu řekl, že Apple věří v to, že by uživatelé měli svobodnou volbu ohledně toho, jaká data jsou sbírána a k jakým účelům. Facebook dle jeho slov klidně může sbírat data z aplikací a stránek jako doposud, jen díky App Tracking Transparency bude muset uživatele požádat o svolení. Přidal i screenshot, kde si z něj utahuje a nabádá Facebook, že je zde i prostor pro to, aby vůbec uživatelům vysvětlil, proč by měli umožnit Facebooku, aby je sledoval.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama