reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Vulkan 1.0 je tu, AMD i NVIDIA mají první ovladače

17.2.2016, Jan Vítek, aktualita
Vulkan 1.0 je tu, AMD i NVIDIA mají první ovladače
Khronos Group na konci minulého roku slíbila, že nové API Vulkan, nástupce OpenGL, bude vypuštěno již brzy. Trvalo to tedy ještě téměř dva měsíce, ale nakonec jsme se dočkali, je tu Vulkan 1.0, pro nějž si AMD i NVIDIA připravily beta ovladače.
Finální verze Vulkan slíbená na konci minulého roku tedy navazuje na OpenGL jako multiplatformní API, které bude podporovat jednak různé operační systémy a pak i různé grafické architektury, tedy nejen ty od AMD, NVIDIA, Intel či další spojené s x86. Konsorcium Khronos Group, do nějž patří právě firmy AMD, Apple, ARM, Intel, NVIDIA, Samsung a jiné, včera vypustilo první hotovou verzi, pro niž si AMD již připravilo ovladače Radeon Software, tedy zatím v betaverzi. A je jasné, že s jeho podporou počítají i ostatní členové skupiny Khronos, jichž je po celém světě více než 100.





Raja Koduri, šéf divize Radeon Technologies Group, při této příležitosti přinesl i krátké vyjádření. V něm se píše, že Vulkan API je k dispozici od včerejšího dne a současně začal Khronos autorizovat vypouštění veřejných verzí aplikací a ovladačů, které jsou založeny na tomto API. AMD toho tedy ihned využilo a vypustilo své ovladače, které lze využít pod operačními systémy Windows 7, 8.1 a 10 (32 a 64bit) a s grafickými kartami generací HD 7700/7900 až po nejmodernější Fury. Koduri se také nezapomněl pochlubit, že Khronos přímo staví na API Mantle, které vyvinulo právě AMD. Své ovladače má také NVIDIA.

Již dříve jsme se také dozvěděli, že Vulkan bude probírán především na chystané akci Game Developers Conference 2016, která odstartuje 14. března v San Francisku. Můžeme tak očekávat, že na GDC 2016 bude prezentována řada her, které budou s novým API kompatibilní. Vývojáři mohou využít příslušné SDK LunarG vytvořené za přispění firmy Valve, které je už k dispozici.

Na Steamu je již také k dispozici hra Talos: Principle od Croteam, kterou si také již můžete zahrát ve verzi pro Vulkan. S tímto API počítá také engine Unity a herní společnosti jako Oxide Game, LucasArts, Blizzard, Electronic Arts nebo Epic Games.

Zdroj: Khronos Group
reklama