Amazon překonal očekávání, zisk stoupl 13krát
28.7.2018, Milan Šurkala, aktualita
Amazonu se neskutečně daří. Roste hodnota nákupů, cloudové služby jsou neméně tak oblíbené a násobně více se mu vede také v reklamní sféře. Čtvrtletní zisk tak poprvé překonal magickou hodnotu 2 miliardy.
Ve společnosti Amazon mohou opravdu hodně slavit. Takto dobré čtvrtletí by jistě každému udělalo radost. Zatímco totiž společnost v loňském druhém kvartálu (Q2/2017) vykázala zisk 197 milionů dolarů, tento rok se ji povedlo toto číslo zvýšit téměř 13násobně na 2,534 miliardy a jde o třetí čtvrtletí v řadě, kdy zisk převýšil jednu miliardu. Příjmy společnosti stouply o 39 % ze 38,0 miliard USD na nynějších 52,9 miliardy.
Pokud to máme rozdělit na jednotlivé části Amazonu, tak jsou čísla následující:
- Online (amazon.com) - Nárůst o 14 % na 27,2 miliardy USD
- Fyzické obchody - Novinka, která za poslední čtvrtletí přinesla 4,3 miliardy USD
- Služby dalším prodejcům - 39% nárůst na 9,7 miliardy USD
- Předplatná (Amazon Prime) - dokonce až 57% nárůst na 3,4 miliardy USD
- AWS (cloudové služby) - ty šly nahoru o 49 % na výsledných 6,1 miliardy USD
- Další (zejména reklama) - 132% nárůst na 2,2 miliardy USD
Jak je vidět, polovinu příjmů Amazonu tvoří online prodej. Další čtvrtinu pak dělají jiné formy prodeje zboží. Na prodeji je tak Amazon stále závislý, pořád jde tedy zejména o prodejce. Každopádně se snaží prorazit i v jiných službách, které rostou podstatně rychleji a mohou se již brzy stát velmi významnými zdroji příjmů společnosti.
Jde např. o předplatné Amazon Prime, velmi dobře si vedou cloudové služby a růžky už začíná vystrkovat také reklamní byznys. Tam Amazon zavedl nový formát sponzorovaných reklam, které mohou být umístěné na nejrůznějších webových stránkách. Se dvěma miliardami příjmů tak zatím nemůže konkurovat Facebooku, kterému reklama přinesla 13 miliard, natož Googlu s 28 miliardami, ale kdo ví, budoucnost možná vynese Amazon mezi tyto dva reklamní giganty. Ostatně odborníci předpokládali roční zisk z reklamy okolo 3,8 miliardy, nyní se hovoří o číslech blížící se 5 miliardám. Amazon se proto snaží, aby inzerenti měli se systémem jednodušší práci a např. mohli lépe měřit efektivitu reklamy.
Amazon má nyní hodnotu 909 miliard USD, což se hodně blíží společnosti Apple (942 miliard). Dosud se věřilo, že Apple bude první společností, která překoná bilion USD, nicméně vzhledem k tomu, že před čtyřmi měsíci měl Amazon jen 768 miliard a Apple 889 miliard, je jasně vidět, kdo tu roste mnohem rychleji. Otázkou je, zda ten růst vydrží.