Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

AMD si patentovalo chipletovou architekturu pro GPU, ta mohou pracovat spolu i nezávisle

17.6.2024, Milan Šurkala, aktualita
AMD si patentovalo chipletovou architekturu pro GPU, ta mohou pracovat spolu i nezávisle
AMD chce patrně skládat budoucí GPU z většího množství chipletů. To se sice částečně děje i dnes, ale ve spotřebitelské části trhu stále chybí řešení, které by to dělalo i pro výpočetní jednotky. Nový patent AMD napovídá možnou budoucnost.
Skládání grafických čipů ve formě chipletů do jednoho velkého čipu není úplně jednoduché. Firmy tyto záměry ohlásily už několikrát, prozatím ale ve spotřebitelské sféře nadále dostáváme obvykle dostáváme monolitické čipy. Chiplety jsou zatím vyhrazeny jen některým výpočetním kartám. Např. nová Nvidia Blackwell využívá GPU chiplety u svých výpočetních karet, nicméně spotřebitelské karty budou stále monolitické, ačkoli i zde se objevoval zvěsti, že by na chiplety mohly přejít i běžné karty. Podobná situace panuje i u AMD, o němž bude dnes řeč. Společnost AMD si totiž nechala patentovat způsob kombinování GPU chipletů, které by v budoucnu mohly přinést velmi zajímavé grafické karty.
 
Zde připomeňme, že už dnes AMD u některých svých Radeonů využívá částečný chipletový design. Výpočetní část má na starosti stále jedno monolitické GCD, nicméně paměť s Infinity Cache se už řeší pomocí MCD. Nový patent ale ukazuje novinku v podobě chipletů i na straně výpočetní části, tedy přítomnost více GCD na jednom výsledném čipu. To ale není jediná zajímavost. Tyto GCD totiž mají umět různé metody spolupráce.
 
Tím prvním bude režim, kdy se všechny jednotky budou spojovat dohromady. Ty se budou se tvářit jako jedno velké GPU s počtem jader odpovídajícím součtu všech jednotlivých částí. Další jednotky, paměti a podobně budou sdílené, takže software by neměl poznat, zda je toto GPU skládané či nikoli. Druhý režim bude nezávislý, tedy každý čip se má chovat nezávisle na tom druhém a grafická karta tak může navenek vypadat jako několik grafických karet v jednom počítači. Třetím režimem je hybridní mód, kdy se některé chiplety mohou slučovat do sebe a jiné běžet nezávisle.
 
Výhod to má několik. Grafická karta může dynamicky měnit svou konfiguraci dle specifických potřeb, současně se také zjednodušuje výroba, neboť není potřeba vyrábět obří monolitické čipy, kde je větší riziko defektů. Otázkou ale je, kdy se něco takového představí. Jde o patent, což nemusí znamenat, že něco takového i existuje a fyzicky bezproblémově funguje. Pravděpodobně naopak. U RDNA 4 se o chipletové architektuře mluvilo, ale byla prozatím poslána k ledu, takže se spíše nabízí až další architektura RDNA 5. Ostatně o ní se nedávno mluvilo jako o "Zen-momentu" pro Radeony a právě chipletová architektura by mohla být něčím takovým.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.