Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Analytička očekává, že čínská EV do roku 2025 vezmou 18 % evropského trhu

8.11.2022, Milan Šurkala, aktualita
Analytička očekává, že čínská EV do roku 2025 vezmou 18 % evropského trhu
Čína to s elektromobily myslí opravdu vážně a nikde na světě asi nenajdete tolik elektromobilek jako právě tam. Mnoho z nich už vstoupilo nebo vstupuje na evropský trh a analytici z Fitch Solutions předpokládají, že do 3 let vezmou šestinu evropského trhu.
Co byste z MG a Volvo/Polestar počítali mezi čínské automobilky?
V anketě šlo hlasovat od 8.11.2022 do 8.12.2022. Počet hlasujících: 8
MG i Volvo/Polestar63 %
Pouze Volvo/Polestar13 %
Pouze MG13 %
Ani jednu13 %
Čínským autům jsme se dlouho smáli jako nepovedeným kopiím evropských, japonských nebo třeba amerických vozů. Ty doby už u mnoha výrobců pominuly a dnes jsou to právě Číňané, kdo udává tón v elektromobilitě. V zemi existuje několik elektromobilek a některé z nich už jsou i na evropských trzích. Jsou tak lidé, kteří nehýří optimismem a myslí si, že elektrická auta z Číny vezmou evropský trh doslova útokem. Phoebe O'Hara z Fitch Solutions předpokládá tak výrazný nárůst, že do roku 2025 (tedy za pouhé tři roky) předpokládá čínským EV 18% zastoupení na evropském trhu s elektromobily.
 
Aiways U5
ilustrační foto, autor: harry_nl, CC BY-NC-SA 2.0, přes Flickr (ořez)
 
I když mnozí zmiňují, že Evropan si nikdy čínské auto nekoupí (ať už kvůli designu, kvalitě zpracování, absenci servisu nebo politických důvodů), podle O'Hara už dnes tvoří čínské EV 3 % trhu s elektromobily v Evropě (nikoli však celkově s automobily, kde je to stále pod 1 %). Německá společnost Schmidt tvrdí, že za prvních 7 měsíců letošního roku Čína prodala v Evropě 37700 vozů, což znamená dokonce 5% podíl na trhu s elektromobily. Pak by 18% hranice nezněla až tak nedosažitelně (ostatně na některých trzích se to už i "podařilo").
 
Např. v Norsku je podíl čistě čínských elektromobilů 6 % a nyní je především otázkou, co vše budeme počítat mezi čínské automobilky. Někteří k nim počítají i MG s 2,8 % podílem, takže to bychom měli už 8,8 %. Pokud by se připočítal i Polestar (3,3 %) a Volvo (4,6 %), které spadají pod čínský koncern Geely, a někteří je tak nepovažují za švédské, ale čínské značky, což ostatně platilo i pro průzkum firmy Schmidt výše, pak bychom už dnes hovořili o 16,7% podílu Číňanů na norském trhu. Např. na švédském trhu je situace výrazně odlišná, tam jsou čínské elektromobily na pouhém 0,1 %, nicméně s MG by to bylo už 7,0 % a s Volvo/Polestar pak 20,1 %. Zda čísla Čína oněch 18 % dosáhne, to bude hodně záviset na tom, jak definujeme čínské auto.
 
Výhodou čínských vozů by měla být širší nabídka lidovějších EV. Např. Ora Cat by měl startovat pod 30 tisíci EUR, SUV-C BYD Atto 3 bude za 38 tisíc EUR. Evropské automobilky nyní trpí na rostoucí ceny materiálů, zatímco Čína hodně investovala do vlastní těžby, což snižuje její citlivost na výkyvy cen.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.