Astronomové možná našli exoplanety v jiné galaxii

Moderní astronomie už našla tisíce potvrzených exoplanet, ale všechny měly jedno společné, nacházejí se v naší galaxii. Jakým způsobem by ale mohly být nalezeny exoplanety v cizích galaxiích, když pořádně nedohlédneme ani na jejich hvězdy?
Je logické usuzovat, že pokud jsou planety hojně zastoupeny v hvězdných systémech naší galaxie, v případě ostatních to bude podobné. Nicméně důkazy dosud chyběly a ještě aby ne, když nám nejbližší galaxie M31 známá jako Andromeda je vzdálená 2,5 milionu světelných let.

výřez jednoho z nejlepších snímků galaxie v Andromedě

Jak se tedy mohlo lidem z University of Oklahoma podařit detekovat exoplanety v cizí galaxii? Pomohl jim známý jev gravitační čočky, který je způsobem nějakým velice hmotným objektem mezi námi a pozorovaným cílem. Takový objekt ohýbá světlo tak, že se nám cíl jeví jako daleko větší, ovšem druhá strana mince je ta, že je také obvykle značně zkreslený, ale s tím se dá pracovat.

A co bylo tímto cílem? Jde o jistou nejmenovanou galaxii vzdálenou dokonce 3,8 miliardy světelných let, která se z našeho pohledu nachází v pozici před kvasarem RX J1131-1231 vzdáleným asi 6 miliard sv. let. Právě tento kvasar vysílá intenzivní záření, které je ovlivněno sledovanou galaxií a díky technice microlensing se v něm dají zachytit exoplanety, ovšem obvykle se to používá v rámci jednotlivých hvězd v naší galaxii a ne v galaktickém měřítku. Astronomové pak ke svému sledování využili rentgenovou observatoř Chandra a objevili známky přítomnosti planet, ovšem veskrze podivných.

Dle astrofyzika Xinyu Dai dokáže tento způsob detekovat objekty i tak malé, jako je náš Měsíc, anebo i velké planety jako Jupiter. V rámci dané galaxie ale má jít o podivné planety, kterých má být dokonce kolem dvou tisíc. Nedrží se přitom v jednom hvězdném systému, ale plují relativně volně vesmírem a někdy se snad i s nějakou hvězdou setkají.

sledovaná galaxie (uprostřed) ohýbající světlo vzdáleného kvasaru (oblouk nahoře)

Nicméně to je interpretace vědců z University of Oklahoma, ke které jsou jiní astronomové zatím dost skeptičtí, i když uznávají, že zjištěné informace jsou velice zajímavé. Krom obrovského množství planet by data z Chandry mohla ukazovat také na celé shluky hnědých trpaslíků nebo také prachová mračna.

A proč si vůbec autoři výzkumu myslí, že narazili na exoplanety? Ukazuje to dle nich způsob, jakým se světlo kolem těchto objektů ohýbá a vychází se ze studie zachyceného spektra, ovšem bližší vysvětlení chybí. Dr. David Bennett z Goddardova vesmírného centra ale uvádí, že bude třeba výsledky pečlivě analyzovat, než se do světa vypustí zpráva, že opravdu byly nalezeny známky exoplanet v cizí galaxii.

Zdroj: WP, NBC News