reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Bude NASA provozovat vesmírný turismus?

22.11.2018, Jan Vítek, aktualita
Bude NASA provozovat vesmírný turismus?
Nalevo vidíte Severní Ameriku, napravo Jižní Ameriku, to by mohli slyšet i lidé cestující v lodích americké NASA. Prosazují to lidé, kteří ve vesmírném turismu vidí možnost, jak provoz agentury alespoň částečně financovat. 
Provoz kanceláře vesmírného turismu si už vyzkoušeli Rusové, kteří si za výlet na ISS účtovali kolem 20 milionů dolarů. To byla však spíše příprava na to, aby mohly Sojuzy posloužit právě Američanům, kteří s ukončením provozu raketoplánů sami ztratili možnost vynášet lidi na oběžnou dráhu. Nyní se vesmírný turismus spojuje spíše se soukromými společnostmi jako Blue Origin, Virgin Galactic a samozřejmě i SpaceX. 
 
 
Jak by ale mohla vesmírný turismus provozovat samotná NASA? Ta by měla mít od příštího roku přístup k lodím firem SpaceX a Boeing, jež budou dle plánu už schopny a certifikovány vynášet lidi na orbitu a Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS). Agentura tak uvažuje o tom, že by do toho zapojila i turisty, ostatně starty raket Falcon 9 jsou nebývale levné a nedávno navíc získaly certifikaci i pro ty nejdůležitější vesmírné mise, což znamená, že NASA už věří v jejich spolehlivost. 
 
Proč by měla ale sama NASA figurovat ve vesmírném turismu, když se v něm využijí cizí rakety a lodě? Nejde samozřejmě ani tak o ně, jako spíše právě o pobyt na palubě ISS a o tom lidé z NASA prosazující danou myšlenku také mluví. Vidí to jako způsob, jakým by se dal zajistit provoz stanice od poloviny 20. let bez financování z veřejných prostředků. 
 
Nyní je ale prioritní to, aby se NASA konečně vymanila ze závislosti na Sojuzech a k tomu mají nejblíže lodi Dragon (konkrétně Crew Dragon 2) firmy SpaceX, neboť Boeing má ve svém programu zpoždění kvůli problémům s únikem paliva. Nicméně se očekává, že časem bude k dispozici pro dané účely jak SpaceX, tak Boeing. Právě SpaceX je přitom schopna se svými raketami Falcon 9 startovat velice často a cena bude jistě příznivější než aktuálních 81 milionů dolarů za sedadlo v Sojuzu. Však dle SpaceX stojí vypravení celé jedné rakety Falcon 9 asi 62 milionů dolarů a v lodi Dragon se najde místo pro alespoň čtyři lidi. 
 
Bob Behnken a Doug Hurley v lodi firmy SpaceX
 
SpaceX měla naplánovaný první start Crew Dragon 2 na letošní listopad, ale to už nedopadne. Proběhne nejspíše v lednu v rámci mise SpX-DM1, a to zatím bez posádky (takže technicky půjde o Dragon 2). Ta samá loď pak ještě projde dalším startem, v němž se naostro vyzkouší záchranný systém pro případ selhání rakety a v červnu už má proběhnout první mise Crew Dragon 2 s posádkou dvou astronautů NASA (mise SpX-DM2). Budou to pánové Bob Behnken a Doug Hurley. 
 
 
NASA tak má v očích potenciálních zájemců o vesmírný let velký trumf, a sice právě ISS, na níž by turisté mohli strávit řadu dní. Oproti tomu je nabídka firem jako Virgin Galactic a Blue Origin s pár minutami ve vesmírném prostoru (oficiálně alespoň 100 km nad zemí) a stavu beztíže jen chabá, nicméně cena bude jistě také někde zcela jinde. A někde jinde bude i pohodlí při cestování v Crew Dragon 2 v porovnání se Sojuzem, což je na první pohled vidět z fotografií, nicméně lze předpokládat, že ani SpaceX nebude zrovna plýtvat prostorem a k ISS vozit vzduch. 
 


reklama