Cambridge Analytica končí, zneužila na 80 milionů profilů
3.5.2018, Jan Vítek, aktualita
Vysoce kontroverzní společnost Cambridge Analytica, která zneužila na 80 milionů účtů uživatelů Facebooku, začala řešit svou insolvenci. Její práce pro zákazníky z politických řad přitom měla napomoci k ovlivnění několika voleb.
Cambridge Analytica na sebe upozornila v březnu, kdy vypukl skandál se zneužitím informací z desítek milionů účtů lidí (uvádí se až 87 milionů) na Facebooku, což jí nakonec srazilo vaz. V reakci na to totiž společnost musela zrušit svou činnost a požádat o insolvenci, neboť ztratila téměř veškeré zákazníky a partnery, kteří od ní dali ruce pryč. Některým z těchto zákazníků přitom měla napomoci ovlivnit různé volby po celém světě.
Data, která se dostala firmě Cambridge Analytica do ruky, pocházela z facebookovské platformní aplikace, která zpovídala uživatele v rámci průzkumu ‘ThisIsYourDigitalLife’. Příslušná data byla sbírána a použita pro vytvoření jednoduchých psychologických profilů lidí a prostřednictvím toho mohly být na každého z nich zacíleny konkrétní reklamy, jež upozorňovaly typicky na různá politicky ožehavá témata, jako jsou zbraně nebo imigrace. Výkonní pracovníci firmy se navíc veřejně zmiňovali o tom, jak může oblast big data a nová zbraň marketingu zovoucí se psychografika (rozdělení lidí dle profese, soc. postavení, atd.) prospět ve volebních procesech.
Mark Zuckerberg kvůli tomu všemu musel sám na kobereček na půdě amerického Kongresu, kde se probíralo, jak je možné, že jeho sociální platforma něco takového umožnila. Zuckerberg také stanul před britským parlamentem, kde byl obviněn z toho, že dříve poskytoval mylné informace a soustavně se snažil bagatelizovat riziko zneužití uživatelských dat.
Společnost Cambridge Analytica se navenek cítí poškozena, neboť si ve svém aktuálním prohlášení stěžuje, že byla v posledním období cílem velkého počtu nepodložených obvinění. A i když se velice snažila o očištění svého jména, byla doslova urážena za aktivity, které nejsou pouze legální, ale i široce využívané jako standardní součást online reklamy jak v politickém, tak komerčním světě.
Dle Carole Cadwalladr z Observeru je ale uzavření této společnosti v podstatě bezvýznamné, neboť ta je označena za tzv. shell company, jež tak nemá své kanceláře ani pracovníky, a jde tak pouze o prázdnou skořápku, jednu z řady, která patří SCL Group.
Zdroj: Hexus.net