Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty
Chlazení a skříně
Ostatní
Periférie
Procesory
Storage a RAM
Základní desky
O nás  |  Napište nám
Facebook  |  Twitter
Digimanie  |  TV Freak
Svět mobilně  |  Svět audia

Facebook má průšvih, Cambridge Analytica zneužila 50 milionů profilů

, , aktualita
Facebook má průšvih, Cambridge Analytica zneužila 50 milionů profilů
Sociální síť Facebook má velký problém. V posledních dnech se rozhořely diskuze o ochraně soukromí uživatelů, neboť bylo zneužito více než 50 milionů profilů pro kampaň v nedávných prezidentských volbách v USA.
Facebook má průšvih, Cambridge Analytica zneužila 50 milionů profilů
Soukromí uživatelů v digitálním světě je něco, co v podstatě ani neexistuje, obzvlášť pokud jde o sociální sítě, kam sami mnohdy přidáváme až příliš mnoho osobních údajů (a mnoho lidí je navíc nechrání). Právě Facebook v těchto dnech čelí obrovské kritice v oblasti ochrany soukromí, resp. nedostatečného důrazu na ni. Data více než 50 milionů uživatelů totiž byla zneužita k cílenému bombardování uživatelů v souvislosti s nedávnými prezidentskými volbami v USA a nevylučuje se, že tento "únik" mohl změnit výsledek voleb.
 
Facebook logo
 
Vše začalo v roce 2013, když Alexander Nix ze společnosti SCL začal spolupracovat s Christopherem Wyliem na systému, který měl ovlivnit výsledek voleb, přičemž Wylie je nyní ten, kdo pomáhá celou kauzu rozkrývat. V témže roce 2013 měli Nix i Wylie jednání se Stevem Bannonem, manažerem kampaní nynějšího amerického prezidenta Donalda Trumpa. Později se do hry vložil ještě miliardář Robert Mercer, který vložil 15 milionů dolarů do nově vzniklé společnosti Cambridge Analytica, ve které figuroval Bannon, Wylie i Nix. Její název byl později záměrně zvolen tak, aby působil akademicky, a že její analytické výzkumy jsou spojené s akademickou půdou.
 
Pak už jen bylo otázkou, jak vlastně lidi ovlivnit. Zde v celé věci začal figurovat profesor Aleksandr Kogan z Cambridge University, kde pracoval na výzkumu stanovování typu osobnosti a politických názorů z facebookových profilů. Zároveň měl být ale docentem Státní univerzity v Petrohradu a měl dostávat granty z Ruska na výzkum emočních stavů uživatelů Facebooku. Pod jeho vedením byla vyvinuta aplikace "thisisyourdigitallife", která měla být jakýmsi testem osobnosti, skrývala však i nemilé překvapení, pokud si člověk nedal pozor. Aplikaci si stáhlo 270 tisíc lidí, nicméně v právech aplikace byly nejen přístupy k datům uživatelů, ale i jejich přátel. Díky tomu se profesor dostal k datům více než 50 milionů uživatelů Facebooku.
 
 
Samotný Facebook popírá, že by šlo o únik dat, protože ta byla získána legálním postupem přes API aplikace s právy, které samotní uživatelé odsouhlasili. Hází odpovědnost na tvůrce aplikace, kteří dle jeho slov nerespektovali pravidla a tato data pak předali společnosti Cambridge Analytica. Průšvih Facebooku tak nespočívá v tom, že by mu někdo hacknul data, ale že takto jednoduše umožňuje tvůrcům aplikací přistupovat k datům a je jen na jejich morálce, zda toho nezneužijí. Jde především o to, že souhlas uživatele ovlivní i přístup k datům všech jeho přátel, aniž by oni o tom věděli (zde ale samozřejmě záleželo i na jejich nastavení soukromí, které je v případě správného nastavení mohlo ochránit). A to se právě stalo.
 
Data během několika málo měsíců získala společnost Cambridge Analytica a na jejich základě vytvořila politické profily více než 50 milionů lidí. Poté, co věděla jejich názory i to, jakým způsobem jsou nejsnáze ovlivnitelní, začala je na internetu cíleně bombardovat obsahem, který měl pozměnit jejich politický názor a zneužít je v politické kampani pro Donalda Trumpa. Nakolik se to podařilo, není jasné, ale Wylie připouští, že tohle mohlo ovlivnit výsledek voleb.
 
Facebook už v roce 2015 věděl o přeposílání dat od profesora směrem do analytické společnosti, načež aplikaci odstranil a nařídil zničení získaných dat. To se ale nestalo a tato data měla být dále používána k již zmiňované snaze o změnu kultury Američanů a jejich politických názorů. Následkem toho se opět dramaticky rozvířily diskuze na téma fake news a vlivu sociálních sítí na zkreslení informací. Akcie Facebooku dnes na celou záležitost reagovaly strmým propadem až o 8 %.
 


reklama