CD Projekt Red: hráči vrací úder, a to je dobře
16.2.2018, Jan Vítek, aktualita
CD Projekt Red je mezi hráči oblíbené studio, které tvoří kvalitní hry a odmítá využívat restriktivní metody pro ochranu svých produktů i moderní způsoby monetizace. Jeho zástupce nyní přímo přivítal to, že herní komunita se důrazně ozvala proti loot boxům.
Pokud může nějaké studio otevřeně kritizovat loot boxy či obecně mikrotransakce, pak je to polské CD Projekt Red, které nám přineslo velice oblíbenou sérii Zaklínače a nyní chystá vysoce očekávaný titul Cyberpunk 2077. Jde i o to, že toto studio spojené s obchodem GoG zásadně odmítá veškeré DRM chránící moderní hry před nelegálním kopírováním, neboť jeho filosofie říká, že pokud tím vyjde vstříc hráčům, ti zase vyjdou vstříc tím, že si hru koupí. Třeba i poté, co si ji "ukradli" a hráli delší dobu, ale koupí, což samozřejmě nelze říci o každém. Ale to platí i na opačnou stranu.
Dle přístupu CD Projekt Red každá ukradená kopie nepředstavuje ztracený zisk. Je logické, že když si někdo nemůže danou hru nelegálně zkopírovat, neběží si ji ihned koupit. Prostě na takovou hru zapomene nebo si ji možná pořídí za pár měsíců či let ve slevě, čili v mnoha případech vývojáři a vydavatelé nepřichází o nic, ačkoliv se nás různé organizace jako BSA snaží přesvědčovat o opaku.
CD Projekt Red je také studio, které nevyužívá mikrotransakce, natož pak rovnou loot boxy. Když se podíváme na posledního Zaklínače 3, pak ten přišel za základní cenu a už za tu nabídl mnoho desítek hodin zábavy. Vedle toho přišly dvě placená rozšíření, dříve bychom řekli datadisky a navíc šestnáct menších DLC, která byla však zdarma. Proti tomuto přístupu tak nemůžeme říci vůbec nic, a tak mají CD Projekt Red v našich očích mandát mluvit o tom, co se jim zdá a nezdá ohledně praktik jiných studií ohledně mikrotransakcí.
CEO Adam Kiciński k tomu PC Gameru přímo řekl, že herní studia zažívají zpětný úder hráčů a to je dle jeho názoru pro celý herní průmysl dobrá věc. Doufá také, že to pomůže jej změnit k dobrému a že je zcela v pořádku očekávat za základní sumu zaplacenou za hru odpovídající obsah: "Když si pořídíte hru za "plné peníze", měli byste dostat bohatý a vypilovaný obsah, který vám zajistí mnoho, mnoho hodin zábavného hraní. Definice slova "mnoho" se může lišit titul od titulu, ale v našem případě to vždy bylo 50 nebo i přes 60 hodin strávených v hlavní dějové linii plus pár set hodin vedlejších úkolů, pokud se někdo skutečně chtěl zabavit co nejdéle. Pro mě je toto férová nabídka. Dostanete to, za co jste si zaplatili a není lepší PR než spokojený hráč doporučující náš titul svým přátelům".
Nakonec Kiciński uvedl, že hlasité projevy nespokojenosti hráčů, které vygradovaly těsně před vydáním titulu Star Wars Battlefront II, jsou naprosto v pořádku. "V momentě, kdy hráči vycítí, že saháte po jejich peněženkách s nečistými úmysly, se hlasitě ozvou".
Nicméně herní průmysl je ve stavu, kdy velká studia začínají na mikrotransakcích vydělávat více než na prodeji her a nevypadá to, že by se to mělo zvrátit. Řada hráčů se tak jistě ozve, ale mnozí jiní zaplatí za privilegium hrát "hru jako službu".
Zdroj: PCGamer