Čínský startup Tailan New Energy má údajně solid-state baterii s hustotou 720 Wh/kg
4.4.2024, Milan Šurkala, aktualita
Lithiové akumulátory jsou kupředu, zvyšuje se jejich energetická hustota, jde ale o evoluční kroky. Doslova revoluční skok ale oznámil čínský startup Tailan New Energy, který představuje hodnoty, kterým se nechce věřit.
Nastupující elektromobilita si žádá lepší verze akumulátorů, je potřeba dále snižovat cenu, především zvyšovat energetickou hustotu (tedy snižovat hmotnost a objem), zlepšovat bezpečnost a stále by neškodilo zapracovat i na životnosti, i když ta u moderních směsí už není výraznějším problémem. Obvykle jde o evoluční kroky, nicméně čínská společnost Tailan New Energy oznámila, že má akumulátor, který je mnohem dále než dnešní standard. Jeho hodnoty jsou totiž jak z jiné planety. Zatímco dnes se konečně nejlepší komerčně dostupné akumulátory motají kolem hustoty 300 Wh/kg (NIO rozjíždí dodávky vozů s 360 Wh/kg), tento čínský startup tvrdí, že je rovnou na dvojnásobku této hodnoty (takže na cca 3násobku dnešního standardu Li-Ion NMC a 4-5násobku Li-Ion LFP nebo Na-Ion). Říká totiž, že jeho solid-state akumulátory dosahují extrémně vysoké hustoty 720 Wh/kg, což je hodnota, které se věří jen velmi, velmi těžko.
Zde připomeňme, že zhruba před rokem jsme tu z Číny měli vědecký článek o prototypu akumulátoru s rekordní hustotou 711 Wh/kg, který neměl zrovna dobrou životnost. Vědecký článek je jedna z prvních fází výzkumu, roky a roky před komerčním nasazením. A nyní že bychom tu už měli články, které jsou na tom ještě lépe a které jsou připraveny být nasazeny v brzké době v autech? Ačkoli víme, že pro vládní nasazení se už dnes pohybujeme i okolo hranice 400 Wh/kh, tohle zní až příliš dobře.
Podle firmy je zde použit pevný elektrolyt na oxidové bázi, katoda je založena především na manganu, anoda pak především na kovovém lithiu s extrémně tenkou tloušťkou. Nové články by se měly vyrábět s kapacitou 120 Ah.
Pokud je výše zmíněné pravdou, takových 100 kWh článků v autě by mělo hmotnost pouhých 139 kg, což je proti dnešnímu stavu tak o 250-350 kg méně. Ve výsledku by úspora byla ještě větší, neboť samotný akumulátor (jeho obal) by mohl být menší, což by ušetřilo další desítky kilogramů a vůz by mohl vážit podobně jako ten se spalovacím motorem. Místo cca 550-700kg akumulátoru by auto mohlo mít možná v celém akumulátoru tak 200-300 kg. Navíc navýšení dojezdu díky zvýšenému množství energie např. na 150 kWh by v takovém případě přihodilo jen nějakých 70 kg navíc v článcích a s větším obalem by to mohl být ve výsledku tak metrák. Nákladní vůz s 1MWh baterií by měl v článcích jen cca 1,4 tuny, což je zhruba hmotnost naftového motoru. Jenže, kde je zakopaný pes?