reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Článek 11 postaví Creative Commons mimo zákon

29.10.2018, Milan Šurkala, aktualita
Článek 11 postaví Creative Commons mimo zákon
Kontroverzní Článek 11, který je znám také jako "daň z odkazu" si to směle kráčí k finálnímu odsouhlasení na půdě orgánů EU. Dokonce obsahuje klauzuli, která zabraňuje možnosti se vzdát přijímání peněz a zveřejnění pod Creative Commons.
Evropská unie a její orgány si na nás chystají velkou revoluci v copyrightu, která ale může mít dalekosáhlé důsledky a nevypadá to, že by měly být zrovna pozitivní. O článcích 11, 12a a 13 jsme už na stránkách SHW několikrát mluvili, dnes se ještě jednou podíváme na Článek 11. Zatímco např. Článek 13 řeší rozumný požadavek, ale poněkud nešťastnou cestou (ono rozumné řešení asi ani neexistuje), Článek 11 je velmi kontroverzní a historie už několikrát ukázala, že jde o nesmysl, který jde proti zájmům těch, kterým by měl pomáhat. Znám je lidově jako "daň z odkazu", kdy po agregátorech zpráv vyžaduje, aby dokonce platily médiím za to, že jim dělají zdarma reklamu a zobrazují odkazy na jejich články. Zveřejnění nadpisu a případně perexu totiž EU, její parlament a některá média považují za porušování copyrightu. Kvůli tomu chtějí, aby tyto agregátory (např. Google News) za zveřejnění tohoto textu ještě zaplatily.
 
Creative Commons logo
 
Že je to nesmysl, se ukázalo už několikrát. Podobný nápad totiž měli už i v Německu, kde média hodně rychle pochopila, že bez Googlu a jiných agregátorů jim hodně klesá návštěvnost. Google totiž (naprosto nepřekvapivě) neviděl smysl v tom, aby někomu prokazoval službu a byl za to ještě trestán platbami, takže ve výsledku taková média bojkotoval. Ta pochopila, jak je pro ně Google důležitý a začala mu poskytovat bezplatné licence a svých peněz se vzdala. Tím neztratila návštěvnost, o kterou by jinak přišli, kdyby je Google nadále ignoroval a ve výsledku na tom byla finančně lépe. Vtipné na celé situaci je ale především to, že o přítomnost v Google News se média musela v minulosti sama zasadit, tedy si musela sama aktivně zažádat, aby tam mohla vůbec být.
 
Podobný zákon si zavedlo i Španělsko, které na to šlo prozíravěji a zakázalo možnost vzdát se výplaty. Google tak jednoduše plošně zrušil celé Google News pro Španělsko a službu tak nemohla využívat ani ta média, která by chtěla poskytovat licenci k nadpisu zadarmo. Jen tak pro zajímavost, opatření, které mělo médiím přinést z odkazů více peněz, nakonec znamenalo 14% snížení návštěvnosti médií a každoročně škody ve výši 10 milionů EUR, o které se snížily příjmy v mediální sféře.
 
A právě tuto nemožnost vzdát se nároku na finanční odměnu má Článek 11 rovněž zabudovanou. Ten říká nejen to, že každý má právo na spravedlivou odměnu, ale že ji i musí vymáhat a nemůže se jí zříci. Média tak nemohou nabízet svůj obsah (alespoň např. nadpis a perex) pod licencí Creative Commons. Tímto krokem se tak Creative Commons a veřejná doména v podstatě stává nelegálním činem. Peníze prostě média musí chtít a basta.
 
Finální hlasování o zákonu proběhne v lednu 2019. Pokud jde o české europoslance, kontroverzní návrh, který by mohl znamenat výraznou změnu ve svobodě internetu a odkazování na zdroje, má podporu u ČSSD, ODS, KDÚ-ČSL a většiny poslanců od Starostů, nezávislých a TOP 09 (s výjimkou jednoho rebela).
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama