reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Kontroverzní Články 11 a 13 možná neprojdou díky Itálii

26.10.2018, Milan Šurkala, aktualita
Kontroverzní Články 11 a 13 možná neprojdou díky Itálii
V polovině září Evropský parlament odsouhlasil kontroverzní Články 11, 12a a 13, které by mohly do značné míry změnit evropský internet. Vypadá to však, že změna postoje v Itálii by mohla finální hlasování v příštím roce přeci jen zvrátit.
Na půdě Evropského parlamentu se v polovině září odsouhlasila nová direktiva, jejíž součástí byly i velmi kontroverzní Články 11, 12a a 13. Ty tak čeká už jen finální schvalování počátkem příštího roku, které ukáže, zda evropský internet tak, jak ho známe, zanikne nebo nikoli. Dosud to vypadalo, že nový zákon projde, to se ale možná změní. Ve zkratce jde o to, že Článek 11 by chtěl po agregátorech zpráv, aby platily za zveřejňování nadpisu a části perexu médiím, na které odkazují. Dle EP a některých médií, která se stále nepřizpůsobila digitální době, tak jde o porušení copyrightu. Cílí se především na Google News, což ale současně krásně ukazuje nesmyslnost a chamtivost požadavku. Členství v tomto agregátoru od Googlu je totiž dobrovolné a prosí se o něj. Neplatí to sice nutně pro všechny ostatní agregátory, každopádně příznivci argumentují především Googlem.
 
Logo Evropského parlamentu
 
Tedy ta média se sama musela aktivně zasadit o to, aby na ně Google linkoval odkazy (tedy jim poskytoval v podstatě reklamu zadarmo) a ona ještě chtějí, aby jim za umožnění zveřejnění reklamy Google platil. V normálním světě, kdyby už měl někdo platit, by to měla být média Googlu a ne Google médiím. Je však pravdou, že lidé pak nemusí procházet webové stránky média (čímž se nezobrazí reklama) a někdy se spokojí jen s nadpisy. I tak ale sám Google nemá přímo z provozu Google News nic. Své peníze dostane až tehdy, kdy čtenář navštíví dané médium a klikne zde na reklamu, a to ještě jen v tom případě, že je to reklama ze systémů Googlu (to ale peníze dostane i ono médium).
 
Článek 12a pak dává majitelům sportovních stadionů výhradní právo na veškerý obsah pořízený na této půdě, takže selfie na stadionu zveřejněné např. na sociální sítí je nelegálním činem. Článek 13 pak vyžaduje kontrolu vkládaného obsahu na internetu filtrem proti autorsky chráněným dílům. To sice dává smysl a jde jistě o legitimní požadavek, v praxi by to ale mohlo znamenat úplně zrušení diskuzních fór nebo diskuzí (drahé filtry si běžné stránky nebudou moci dovolit a i při případných nízkých nákladech mnohé raději diskuze úplně zruší).
 
Vypadá to však, že proti nové direktivě je v EU několik států, konkrétně jde o Německo, Finsko, Nizozemí, Slovinsko, Belgii a Maďarsko. Ty mají dohromady 25 % obyvatel unie. Nový návrh může zablokovat i menšina v případě, že je proti alespoň 13 států nebo alespoň 4 státy, které však mají více než 35 % obyvatel. Ani jedna z těchto podmínek nebyla splněna, takže to vypadalo, že zákon projde. Vše se ale mění se změnou postoje Itálie. Zde dali lidé politikům najevo, že si nové regulace opravdu nepřejí a nová vláda tak změnila postoj Itálie i v Evropském parlamentu. Poněvadž má Itálie 11 % obyvatel, proti by bylo už 7 států, které mají 36 % obyvatel EU, což by stačilo na zablokování kontroverzních zákonů.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama