reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

DeepMind poodhalil AlphaZero, neporazitelnou AI pro Go i šachy

8.12.2018, Milan Šurkala, aktualita
DeepMind poodhalil AlphaZero, neporazitelnou AI pro Go i šachy
Projekt DeepMind poodhalil více údajů o umělé inteligenci pro hraní deskových her díky publikaci článku na toto téma. AlphaZero se totiž dokáže učit bez pomoci člověk a umí nejen hru Go, ale zvládá i klasické šachy nebo hru shogi.
DeepMind sice varuje před umělou inteligencí ve vojenství, vyvíjí však systémy AI pro jiné účely. Už nějakou dobu skouší např. systémy pro hraní deskových her. Už v květnu loňského roku tu byla AlphaGo, která porazila světového mistra v této hře, koncem roku 2017 pak prezentovala AI s názvem AlphaZero, která dotáhla celý koncept ještě dál a my se o něm můžeme dozvědět opět trochu více informací. Projekt DeepMind totiž publikoval vědecký článek pojednávající o AlphaZero, takže pokud máte zájem, můžete si o této umělé inteligenci přečíst mnohem více podrobnosti.
 
 
Ve zkratce můžeme říci, že obvykle systémy umělé inteligence pracují na tom principu, že jim lidé předhodí vstupy a očekávané chování. Tyto vstupy (např. různé situace z her mistrů) se přechroustají matematickými rovnicemi, jejichž tvary si umělá inteligence sama ladí tak, aby dosahovala očekávaných výsledků, byla schopna na základě vstupů reprodukovat chování z minulosti a posléze tak na základě těchto zkušeností aplikovat nabyté znalosti i na nové situace (tedy "myslet"). I proto je např. vývoj autonomních aut záležitostí především najetí velkého množství kilometrů nutných pro ladění systému na různé situace a není to až tak o tom, že by tyto situace programovali přímo samotní programátoři. Jenže AlphaZero na to jde trochu jinak.
 
DeepMind AlphaZero
 
Lidé dali systému jen pravidla hry, ale naprosto žádné situace z minulosti, na kterých by se AI mohla učit. Ta si tak hrála sama se sebou pomocí náhodných tahů. Postupně ale vždy jedna ze stran prohrála, načež se systém snažil "pochopit", proč se tak stalo a jaká situace vedle k vítězství jednoho a porážce druhého. Postupně tak začala nacházet souvislosti mezi tahy a situacemi ve hře, až se sama naučila perfektní strategii pro dosažení vítězství. AlphaZero je nyní excelentním hráčem nejen ve hře Go, zvládá ale také shogi (japonské šachy) a klasické šachy.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama