Francouzské SNCF chce autonomní vlaky do roku 2023
14.9.2018, Milan Šurkala, aktualita

Francouzské železniční dráhy SNCF nechtějí zůstávat pozadu a do pěti let chtějí mít autonomně řízené vlaky, od čehož si pochopitelně slibují snížení nákladů na provoz a větší plynulost provozu.
Společnost SNCF ve Francii, která má pod sebou železniční dopravu a např. známé vlaky TGV, ve středu ohlásila, že chce přejít na autonomně řízenou dopravu. Tu v zemi už využívá např. pařížské metro, nicméně vlaky jsou přeci jen něco trochu jiného a je nutné počítat s mnohem více okolnostmi, které se mohou vyskytnout. SNCF si od autonomních vlaků slibuje více harmonizovaný pohyb stejnou rychlostí a s tím i větší plynulost na tratích.

Autor: Stef48 [CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/)], přes Wikimedia Commons
Dráhy tak uvažují o navýšení počtu spojů na nejvytíženějších linkách, současně však paradoxně mluví i o snížení spotřeby energie. Na vývoji bude spolupracovat se společnostmi jako Alstom, Altran, Ansaldo a Apsys pro vývoj nákladních vlaků. Pokud jde o ty osobní, tam bude spolupracovat se společnostmi Bombardier, Bosch, Spirops a Thales. Předpokládají se náklady ve výši 57 milionů EUR, přičemž 30 % půjde z kapsy SNCF, dalších 30 % zaplatí stát a zbývajících 40 % pak investují partneři.
Společně tak budou muset vyřešit detekci překážek, čtení signálních značek, přesné zjišťování polohy, monitorování okolí a pochopitelně i samotné řízení vlaku na základě těchto vstupů. Společnost SNCF má pod sebou 17 tisíc vlaků a každý den přepraví 4 miliony pasažérů. Počítá se s tím, že v roce 2020 budou hotovy semi-autonomní nákladní vlaky, v roce 2023 se pak začne přecházet na plně autonomní provoz. Připomeňme, že Austrálie už má plně autonomní vlaky od letošního července a starají se o rozvoz vytěžené železné rudy.