Inlyte chce začít výrobu železo-sodíkových baterií, mají mít životnost 7000 cyklů a 20 let
4.4.2025, Milan Šurkala, aktualita

Společnost Inlyte vyvíjí železo-sodíkové baterie, které by se mohly stát řešením pro trochu delší vyrovnávací ukládání elektrické energie než v případě Li-Ion. Slibují také velmi vysokou životnost.
Nové typy baterií se vyvíjí nejen pro elektromobily, ale také pro stacionární využití, kde plní úlohu vyrovnávání špiček nebo výpadků dodávek. Tam mají lithiové akumulátory Li-Ion poněkud nevýhodu v environmentálním dopadu, ceně, ale také u mnoha typů v životnosti a dlouhodobosti zálohy. Většinou se staví tak, že pod plným výkonem vydrží 4 hodiny, nicméně to neznamená, že vydrží jen tolik. Pokud je potřeba nižšího výkonu (výpadek, který mají vykrýt, nevyžaduje maximální výkon), mohou vydržet násobky. Přesto je zde tendence přicházet s technologiemi, které pod oním maximálním výkonem vydrží mnohem déle, a tedy pod nižším zatížením nabídnou ještě delší výdrž. Jedno z takových řešení chce přinést společnost Inlyte Energy a Horien Salt Battery Solutions (dříve FZSoNick).
Ta vytvořila železo-sodíkový akumulátor, který by měl mít výhodu v chemickém složení, které neobsahuje prvky s příliš negativním dopadem na životní prostředí. Jsou také snadno dostupné, což znamená, že by výsledné akumulátory měly mít při velkosériové výrobě velmi nízkou cenu (mluví se o 35 USD na kWh). Např. LFP akumulátory měly v loňském průzkumu cenu 75 USD na kWh, to je ale cena pro elektromobily, nikoli pro stacionární úložiště.
První testy ukázaly, že se jim během 700 cyklů nesnížila kapacita a životnost je projektována na 7000 cyklů a zhruba 20 let (to by tedy každý den mohly projít jedním cyklem). Efektivita je pak 90 %, což rovněž patří k velmi vysokým hodnotám. Zatímco lithiové akumulátory míří obvykle na ono 4hodinové použití, Inlyte chce tyto akumulátory nasadit na trochu "dlouhodobější" systémy pro 4-10 hodin zálohy, nicméně smysl vidí i v ještě delších obdobích přes 24 hodin. Nyní se pracuje na první továrně Inlyte Factory 1, která by měla být pilotní továrnou ve Velké Británii. Spuštěna by měla být v roce 2027, zda ale projekt dojde zdárného konce, to se teprve uvidí.