Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Intel opravuje nízký herní výkon procesorů Arrow Lake-S, nabízí opravu 4 problémů z 5

19.12.2024, Milan Šurkala, aktualita
Intel opravuje nízký herní výkon procesorů Arrow Lake-S, nabízí opravu 4 problémů z 5
Dosahovaný herní výkon procesorů Intel Arrow Lake-S byl při uvedení překvapivě nízký. Společnost už ale identifikovala 5 zdrojů problémů různé závažnosti a většina z nich má nyní už i dostupnou opravu.
Když před několika týdny společnost Intel uvedla nové desktopové procesory Arrow Lake-S, překvapily poněkud nízkým herním výkonem. Ten v mnoha případech nedosahoval výkonu svých předchůdců, což společnost začala řešit a celkem se jí povedlo identifikovat 5 různých zdrojů problémů. Většinu z nich opravila a zákazníci mají nyní dostupné opravy pro 4 z nich.
 
Oprava procesorů Intel Arrow Lake-S
klikněte pro zvětšení
  1. Chybějící PPM. Procesory jsou v rámci Windows OS řízeny pomocí napájecích profilů. Intel ale špatně naplánoval dostupnost PPM, jejich správné verze chyběly, a tak byly procesory špatně řízeny s neobvyklým chováním, což ústilo v nevyrovnané výkony, snížený jednovláknový výkon, občasné výrazné skoky latencí DRAM (až na 1,5-2násobky očekávaných hodnot), případně také nevysvětlitelné rozdíly ve výkonu mezi Windows 11 23H2 a 24H2. To mohlo snížit výkony o 6-30 % a opraveno to bylo ve Windows 11 build 26100.2161 pomocí aktualizace KB5044384.
  2. Dalším problémem bylo to, že APO (Application Performance Optimizer) nemuselo správně fungovat. V zásadě to souvisí s prvním problémem chybějících napájecích profilů, kdy se funkce APO neprojevila ve změně nastavení, a tedy i výkonu. Ten by podle hry mohl být o 2-14 % vyšší.
  3. Potíží byly také obrazovky modré smrti u her využívajících Easy Anti-Cheat. Zde nebyl dopad na výkon žádný, šlo ale o problém stability. Nejde přímo o problém Intelu, ale starého ovladače pro tuto funkci od Epic Games. Firma nyní distribuuje aktualizovanou verzi, kterou by vývojáři měli implementovat do aktualizací svých her.
  4. Špatné nastavení BIOSů u prvotních základních desek pro recenze. Ne vždy byly aktivovány ty funkce, které by měly, ať šlo např. o Resizable BAR, Intel APO (to ale nefungovalo tak či tak), některá nastavení frekvencí a děličky pamětí, rovněž mohlo jít o nesprávně nastavené limity spotřeb. Nové BIOSy základních desek by už měly mít správné výchozí hodnoty.
  5. Intel rovněž plánuje uvést další optimalizace pro BIOSy. Přinesou mikrokód 0x114 a dočkat bychom se ho měli v první polovině ledna 2025. Ten by měl ve hrách přinést navýšení výkonu v jednotkách procent.