Jaké budou u her podmínky pro získání označení PS5 Pro Enhanced?
3.4.2024, Karel Polívka, aktualita
Objevily se zatím nepotvrzené informace, jaké podmínky by měly hry splňovat, aby mohly získat plánované označení PS5 Pro Enhanced. To bude umožňovat snadnější identifikaci her, jež budou moci více využívat potenciál připravované výkonnější konzole PS5 Pro.
Magazín Insider Gaming zveřejnil zatím nepotvrzené informace, že by Sony mělo ve spojitosti s připravovanou výkonnější verzí své herní konzole, která bude mít název PS5 Pro (s kódovým označením Trinity), představit nové označení PS5 Pro Enhanced (s kódovým označením Trinity Enhanced). Jeho účelem bude snadnější identifikace her, jež budou moci více využívat potenciál výkonnější verze konzole.
V principu nepůjde o nic nového, protože už u konzole PS4 Pro bylo používáno označení PS4 Pro Enhanced pro identifikaci titulů, které dokázaly využívat výkonnější verzi konzole k dosažení vyšší snímkové frekvence, vyššího rozlišení, nebo náročnějšího nastavení grafických efektů, případně kombinace těchto možností. Pro získání plánovaného označení PS5 Pro Enhanced by měla hra nabídnout exkluzivní grafický režim pro PS5 Pro, jenž zajistí splnění všech 3 následujících podmínek:
- využití technologie PSSR (PlayStation Spectral Super Resolution, což bude nová metoda upscalingu, tedy alternativa k DLSS od Nvidie a FSR od AMD) pro dosažení výsledného rozlišení 4K
- dosažení stabilních 60 snímků za sekundu
- doplnění nebo rozšíření efektů využívajících ray tracing
Insider Gaming ale zároveň uvádí, že už dříve vydané hry by mohly nové označení získat v případě, že na PS5 Pro nabídnou aspoň jedno z následujících vylepšení oproti jejímu běhu na standardní verzi PS5:
- vyšší cílové rozlišení, pokud na PS5 bylo fixní
- vyšší maximální cílové rozlišení, pokud na PS5 bylo variabilní rozlišení
- vyšší cílová snímková frekvence (FPS), pokud na PS5 byla fixní
- obohacení o takové efekty ray tracingu, které by umožňovala jen PS5 Pro
U GPU v PS5 Pro se očekává o 45 % vyšší rychlost renderování než u PS5. HW akcelerace ray tracingu by měla být cca 2× až 3× výkonnější (v některých případech dokonce až 4× výkonnější) a k tomu přibude podpora nové upscaling technologie PSSR (podle Digital Foundry by mělo být možné ji zpětně implementovat do všech titulů, včetně těch využívajících starší SDK). Na základě nejnovějších informací jsou předpokládaná vylepšení specifikací následující:
PS5 | Předpokládané specifikace PS5 Pro | |
Procesor |
8jádrový s architekturou Zen 2
|
|
Frekvence procesoru |
3,5 GHz
|
3,5 GHz
|
+ nový režim s frekvencí 3,85 GHz | ||
GPU - hrubý výkon v FP32 | 10,28 TFLOPS | 33,5 TFLOPS |
Kapacita RAM | 16 GB | |
Rychlost RAM | 448 GB/s | 576 GB/s |
Audio |
Audio čip by měl pracovat na vyšší frekvenci
Zpracování zvuku by mělo být o 35 % výkonnější
|
|
WiFi | WiFi 6 | WiFi 7 |
Nicméně pokud procesor zůstane stejný a pouze u něj dojde ke zvýšení maximální frekvence o 10 %, v takovém případě nelze počítat s tím, že by i ty nejvíce náročné hry, jako bude např. GTA 6, mohly na PS5 Pro běžet s nastavenou nejvyšší možnou kvalitou grafiky včetně ray tracingu za všech okolností při stabilních 60 FPS.