Již druhá galaxie bez temné hmoty vypovídá o její existenci

1.4.2019, Jan Vítek, aktualita
Již druhá galaxie bez temné hmoty vypovídá o její existenci
NGC1052-DF2 je velká, ale také velice rozptýlená galaxie, která má obsahovat jen zanedbatelné množství temné hmoty. Je to první taková galaxie, která byla objevena a dosud se čekalo na potvrzení toho, co o ní astronomové tvrdí.
NGC1052-DF2 (zkráceně DF2) je vzdálená nějakých 60 milionů světelných let a jak ukazuje následující snímek, je to obrovská koule tvořená řídce rozmístěnými hvězdami, či alespoň tak ji zachytil Hubbleův dalekohled. Její úžasnou vlastnost objevil Pieter van Dokkum se svým týmem z Yale.

NGC1052-DF2

Zrovna v minulém roce byli astronomové překvapeni, když našli galaxii, která téměř zcela postrádá temnou hmotu, jež má přitom tvořit asi 85 % celé hmoty vesmíru. Byla to doposud první taková, takže se čekalo na to, zda se nenajde další, protože objevitelé dané galaxie si i přes veškerá myslitelná ověření dat nemohli být jisti tím, že se někde nestala chyba. Nejlepším způsobem pak je nalezení dalšího příkladu ve vesmíru, a to se nyní podařilo. Máme tu DF4.

Vedle toho vyšla v The Astrophysical Journal Letters nová studie, která ukazuje, že DF2 opravdu postrádá temnou hmotu, přičemž ta vyšla 27. března. O týden dříve byl přitom zveřejněn objev galaxie DF4, která je na tom velice podobně, čili je také značně rozptýlená, září jen slabě a nevykazuje známky přítomnosti temné hmoty. Nyní tak asi budou mít astronomové problém, a sice jak zařadit takové objekty do svých teorií o vzniku a vývoji galaxií a také o podstatě temné hmoty.

Přítomnost temné hmoty je přitom obvykle určena tím, jak hvězdy obíhají kolem galaktických jader. Zde se můžete podívat na animaci, která ukazuje spirální galaxii bez temné hmoty (nalevo) a s ní. Temná hmota tak zásadně ovlivňuje celý pohyb v galaxii.

DF2 je také člen relativně nové třídy galaxií, která má označení UDG (Ultra-Diffuse Galaxies) s odkazem na jejich rozptýlenou podobu. Díky tomu mohou zabírat prostor srovnatelný třeba s Mléčnou dráhou (jako DF2), ale září jen slabě, protože mají několiksetkrát až několiktisíckrát méně hvězd. Díky tomu jsou průhledné a my můžeme jasně vidět další galaxie přímo za nimi.

A jak se zjistilo, že DF2 nemá či téměř nemá temnou hmotu? Ukázalo se to díky 10 hvězdokupám uvnitř této galaxie, které obíhají její střed třikrát pomaleji, než by se dalo očekávat. Jejich pohyb je tak ovlivněn pouze tou hmotou, kterou můžeme detekovat našimi přístroji. Kdyby to platilo o všech galaxiích, byl by život astrofyziků mnohem jednodušší.

sledování spektra DF2

Pieter van Dokkum strávil celý rok vylepšováním nástroje Keck Cosmic Web Imager (KCWI) pro zvýšení přesnosti předešlých měření a nyní mohl potvrdit předchozí závěry, že DF2 nemá temnou hmotu a nově nalezená DF4 dramaticky zvyšuje šance na objevení dalších takových, které snad ukáží, jaký mají vývoj. To samozřejmě může také vést k odhalení podstaty temné hmoty, ovšem už jen samotné odhalení takovýchto galaxií představuje silný důkaz toho, že temná hmota existuje a že naše přesvědčení o její přítomnosti v celém vesmíru nepramení jen z nepochopení nějakého zásadního principu, i když stále jde pouze o nepřímé důkazy.