Katamarán SoelCat 12, solární energie míří i na moře
26.6.2017, Milan Šurkala, aktualita
V poslední době se hodně mluví o solární energii. Po automobilech i letadlech zde máme další dopravní prostředky, kde se tento typ energie chce uchytit. Je jím nový solární luxusní katamarán SoelCat 12 od společnosti Soel Yachts.
Solární energie má svá pozitiva i negativa, jasné ale je, že se s ní v budoucnu dost počítá. Tesla chce takto získávat energii pro své Superchargery, máme zde i pokusy o tvorbu solárních letadel. Nizozemská společnost Soel Yachts chce sluneční energii přenést i na mořskou dopravu a představuje solární katamarán SoelCat 12. Ten nebude mířit na soukromé zákazníky, ale spíše na vodní taxi, potápěče nebo mořské exkurze. Loď totiž pojme celkem 16 pasažérů.
Výrobce se přirovnává k Tesle, která konstruovala elektromobily tak, že se s elektrickým pohonem počítalo od začátku, což je v kontrastu k některým jiným automobilkám, jež jen upravují již existující modely. Uvnitř najdeme dva 60kWh akumulátory, které při rychlosti 8 uzlů vystačí na 6 hodin plavby, při zapojení solárních článků na střeše se dá dostat až na 7,5 hodiny. Při nižší rychlosti 6 uzlů baterie vystačí na 15 hodin, spolu se solárními články se pak dostaneme k téměř 30 hodinám a ve výsledku je tak s před den nabíjenými bateriemi možné plout i přes noc. Maximální rychlost dosahuje 14 uzlů, ale to už počítejte s výdrží jen kolem 2 hodin.
Pokud loď není v provozu, může sloužit jako záložní baterie a napájet až 5 domácností elektřinou, kterou nasbírala v průběhu dne (disponuje 8,6kWp panely). Ve spolupráci se společností Naval DC byl vyvinut také systém monitorování stavu jachty. Ten je dostupný i pasažérům přes Wi-Fi síť. Ti tak mohou sledovat nejen některé údaje, ale také se postarat o hudbu.
Elektrické motory jsou zde dva, každý z nich má maximální výkon 30 kW. Podle výrobce má ušetřit 142 tun CO2 ročně ve srovnání s běžnou lodí, která má spotřebu okolo 200 litrů paliva denně. Cena začíná na 600 tisíc dolarů.
Zdroj: newatlas.com, soelyachts.com