Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Mercedes-Benz a Factorial představují solid-state baterii Solstice s hustotou 450 Wh/kg

12.9.2024, Milan Šurkala, aktualita
Mercedes-Benz a Factorial představují solid-state baterii Solstice s hustotou 450 Wh/kg
Solid-state akumulátory by mohly přinést vysokou bezpečnost i k dosud ne zrovna nejvíce bezpečným směsím lithiových akumulátorů. Factorial a automobilka Mercedes-Benz představují jednu takovou baterii.
Elektromobilita se neustále vyvíjí a můžeme pozorovat různé trendy. U základních modelů vidíme značný přesun na levnější baterie LFP, u těch s delším dojezdem je ale potřeba zachovat vysokou hustotu energie a ideálně ji ještě navýšit, což je u LFP problém (proto se zpravidla používá NMC). Automobilka Mercedes-Benz a společnost Factorial přichází také s jedním řešením. Jsou jimi all-solid-state akumulátory Solstice. Mají tedy pevný elektrolyt, díky čemuž by mohly být mezi prvními takovými na trhu (nyní máme na trhu v několika případech semi-solid-state). Pevný elektrolyt má za úkol obvykle zvýšit bezpečnost akumulátoru, ať už je párován se směsmi méně či více bezpečnými. Využita je technologie FEST (Factorial Electrolyte System Technology) a elektrolyt na bázi síry by měl zajistit bezpečnostní standard EUCAR 2, což značí hodně striktní požadavky. Měly by také stabilně pracovat i při teplotách 90 °C.
 
Akumulátory Solstice jsou ale zajímavé i další významnou vlastností. Jejich energetická hustota totiž dosahuje vynikajících 450 Wh/kg. 100 kWh článků tak bude vážit cca 220 kg místo dnešních cca 300-450 kg, a to pokud počítáme s dnešními NCM včetně těch nejlepších (v případě LFP bychom hovořili o 600+ kg). Tato čísla ale nejsou konečnou hmotností, hodně zabere i samotný obal akumulátoru, systém chlazení, řízení a podobně. Zde by se mohla projevit již zmíněná výhoda schopnosti pracovat při vyšších teplotách, což by mohlo pomoci ušetřit trochu na chlazení akumulátorů (jak hmotností, tak finančně). Ještě připomeňme, že Mercedes-Benz začal spolupracovat s firmou Factorial v roce 2021, o rok později do ní investoval 200 milionů USD a letos koncem jara už firma dodávala Mercedesu testovací vzorky s hustotou skoro 400 Wh/kg.
 
Pokud jde ale o nasazení akumulátorů Solstice v produkčních autech, to navzdory představení novinky nebude jen tak. Mělo by se tak stát do konce tohoto desetiletí. Kdy, to nebylo řečeno. Vzhledem k tomu, že v roce 2026 se mají dodávat quasi-solid-state varianty, a tyto projekty často mívají zpoždění, asi bych osobně počítal tak nejdříve s rokem 2028.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
Doporučujeme náš obsáhlý článek o rozdílech v technologiích baterií.