NASA se možná připravila o možnost detekce organických molekul na Marsu už před 40 lety

16.7.2018, Jan Vítek, aktualita
Už nějakou dobu visí ve vzduchu otázka, jak je možné, že agentuře NASA trval objev komplexních organických molekul na Marsu tak dlouho. Existuje možnost, že ty mohly být objeveny už v 70. letech, ovšem NASA sama se o to připravila.
Díky NASA už dobře víme, že na Marsu existují komplexní organické molekuly, což se dalo očekávat. Je na něm pro to vhodné prostředí a na jeho povrch pravidelně dopadají meteority bohaté na uhlík. Očekávalo se tedy, že sondy Viking vyslané na Mars v 70. letech takové molekuly svými přístroji objeví, ale ty nakonec nenašly ve vzorcích marťanské půdy nic takového. Svého času šlo o překvapivý výsledek, který byl z našeho pohledu nepřesný. Ale proč?

Data ze sond Viking byla znovu zanalyzována a tentokrát se NASA zaměřila na jiné sloučeniny, které by mohly přinést tehdy negativní výsledek. V roce 2008 potvrdila sonda Phoenix přítomnost chloristanů či perchlorátů, čili solí odvozených od kyseliny chloristé. Ty se běžně využívají jako okysličovadla ve výbušninách.

Přítomnost chloristanů je zcela zásadní, protože přistávací moduly sond Viking použily plynový chromatograf kombinovaný s hmotovým spektrometrem pro analýzu půdních vzorků. Pro zjištění chemického složení půdních vzorků tak bylo nutné je zahřát, ovšem právě zahřátím chloristanů je možné snadno zničit veškerý okolní organický materiál. NASA tak nejspíše mohla komplexní organické molekuly objevit na Marsu už před desítkami let, ale důkazy si zničily samotné sondy Viking.

astronim Carl Sagan vedle modelu Vikingu

Taková byla hypotéza, ale přímé důkazy zatím chyběly. Výzkumníci se proto obrátili na data získaná roverem Curiosity, která indikovala, že na Marsu je také v půdě aromatická organická sloučenina chlorobenzen. Ta se právě objevuje v případě, kdy je komplexní organika oxidována a zničena chloristany, takže bylo možné, že moduly Viking mohly chlorobenzen samy vytvořit zničením organických molekul. Zaměřili se tak na stará data a potvrdili, že přístroje tehdy chlorobenzen skutečně zachytily.

Nejde o definitivní důkaz, ale je opravdu velice pravděpodobné, že NASA měla k objevu organických molekul na Marsu v 70. letech blízko. Možná že by pak byl celkový přístup lidstva ke zkoumání této planety odlišný.

Zdroj: Space.com