Nvidia říká, že přes 80 % hráčů využívá AI technologii DLSS
21.1.2025, Milan Šurkala, aktualita

Společnost Nvidia tvrdí, že její AI technologie DLSS je velmi populární. Využívá ji většina nejpopulárnějších počítačových her, jejichž počet stále roste, a více než 80 % hráčů s kartami GeForce RTX ji aktivuje.
Umělá inteligence je dnes už skoro všude a hodně se v poslední době protlačuje do grafických karet. Zde slouží pro různé úlohy, zejména jde o AI upscaling (zvyšování rozlišení) nebo generování dalších snímků. Toto má za úkol výrazně zvyšovat snímkovací frekvenci, ačkoli tím může trochu utrpět kvalita obrazu ve srovnání s nativním renderingem. V diskuzích se sice často setkáváme s negativními názory, nicméně data samotné Nvidie z jejích ovladačů a aplikací dlouhodobě ukazují výrazný zájem o technologie RTX. Podle interních dat společnosti totiž DLSS využívá přes 80 % RTX hráčů.

Tady si musíme uvědomit, kdo je to "RTX hráč". Logicky sem nepatří ti, kteří nemají grafickou kartu GeForce RTX, tedy ti, kteří běží ještě se staršími GeForce GTX a jinými, tedy kartami AMD nebo Intelu. Proto toto číslo nelze interpretovat jako "80 % hráčů využívá DLSS", jak si to mnozí mylně vykládají a pak vkládají Nvidii do úst něco, co neřekla. Pochopitelně to také platí jen ve hrách, kde lze DLSS vůbec aktivovat. Takže v celkovém součtu všech hráčů se všemi možnými kartami a ve všech hrách, včetně těch, které DLSS nepodporují, bude procento hráčů využívající DLSS výrazně nižší (protože ho ani využít nemohou, buď proto, že to neumí jejich GPU a/nebo proto, že to neumí jejich hry).
Přesto tu je otázkou, jak si Nvidia interpretuje RTX hráče, který aktivuje DLSS. Stačí to aktivovat jednou jedinkrát, pak už nikdy nepoužít, a přesto už bude hráč RTX hráčem? Na toto neznáme odpověď a dost to může zamíchat zjištěnými čísly. Nvidia dále řekla, že DLSS je podporováno už ve více než 540 hrách a z Top 20 nejlepších her roku 2024 tuto technologii podporuje 15 z nich. Dále říká, že hráči už s DLSS nahráli přes 3 miliardy hodin.
Připomeňme, že Nvidia nedávno představila technologii DLSS 4, která využívá úplně jiný model. Zatímco dosud byly využity konvoluční neuronové sítě (CNN), nyní DLSS běží na transformerech, což je typ modelů, který využívá např. i GPT. Výsledky jsou tak kvalitnější než u předchozích generací a problémy DLSS 3 a dřívějších už nemusíme automaticky očekávat u DLSS 4. Které přetrvají a které ne, to se teprve ukáže. Nvidia u nových grafických karet GeForce RTX 5000 výrazně zapracovala na výkonu v AI a RT, takže např. při využití DLSS by měl výkon RTX 5070 dle Nvidie dosahovat úrovně RTX 4090, zatímco v případě nativního renderingu bude jen kapánek rychlejší než původní RTX 4070. Mnozí hráči se však obávají také toho, že zisky dané implementací AI budou znamenat méně odladěné hry.
Zdroj: guru3d.com, techspot.com