reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Objevila se další databáze Facebooku, nyní unikla data 267 milionů lidí

21.12.2019, Milan Šurkala, aktualita
Objevila se další databáze Facebooku, nyní unikla data 267 milionů lidí
Na Internetu se objevila další obrovská databáze údajů z Facebooku. V tomto případě šlo o záznamy 267 milionů lidí čítající jejich ID na sociální síti, jména a jejich telefonní čísla. Je však Facebook plně vinen? Toť otázka.
Úniky dat z Facebooku jsou bohužel velmi časté. Např. v letošním září byla nalezena databáze čítající 419 milionů záznamů. Tentokrát byla objevena další databáze, v níž bylo 267 milionů ID účtů uživatelů Facebooku, jejich jména a k nim i telefonní čísla, nemalá část lidí byla z USA. Objevil ji bezpečnostní výzkumník Bob Diachenko, který kontaktovat příslušného poskytovatele serverů, který databázi během dvou týdnů smazal. Odkaz na databázi byl k nalezení na hackerském fóru.
 
Facebook logo
 
Nyní je otázkou, jak moc je Facebook a jeho poslední chování na vině. Není totiž jasné, jaký je zdroj těchto dat. Pravděpodobné je to, že jde o data získaná přes Facebook API z doby, kdy ještě takové prolézání profilů bylo možné, a jde tedy o data získaná ještě před rokem 2018, tedy před těmi největšími bezpečnostními skandály. V takovém případě by nešlo o únik z poslední doby. Další možností je to, že jde o chybu v současném systému Facebooku a prolézání profilů přes API sociální sítě je i nadále možné, ačkoli by mělo být zablokováno. A nevylučuje se ani další možnost, kdy nejde přímo o chybu Facebooku, ale jeho uživatelů, kteří si nastavili svůj profil jako veřejný, a tedy sami dobrovolně zveřejnili informace, které byly nalezeny v databázi.
 
Výzkumníci tak doporučují si profily nastavit jako soukromé, aby je nikdo bez souhlasu nemohl volně procházet. Také varují, že se tato data mohou stát pomocníky v nejrůznějších phishingových kampaních zejména pomocí SMS a telefonů.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama