GeForce RTX 3000
NVIDIA hned zkraje nového školního roku 2020/21 vypustila do světa grafických karet bombu v podobě RTX 3000, generace Ampere. Očekávali jsme spíše jen další běžnou iteraci, čili mezigenerační nárůst výkonu, kdy RTX 3070 bude stejně výkonná jako RTX 2080 a podobně. Nakonec jsme dostali RTX 3070 s výkonem karty RTX 2080 Ti, přičemž ceny nevzrostly.
Znělo to možná až příliš dobře a pokud nebyl problém v cenách či výkonu, objevilo se něco jiného, a to zoufale nedostatečná dostupnost zkombinovaná s přirozeně obrovským zájmem zákazníků, ještě větším zájmem překupníků (scalperů) a navíc i těžařů, kteří zareagovali na opět se zvyšující hodnotu Etherea a jiných kryptoměn.

NVIDIA představila nejdříve kartu GeForce RTX 3080 následovanou modelem RTX 3090, dále RTX 3070 a do konce roku 2020 stihla vydat ještě RTX 3060 Ti. Všechny tyto modely si zasloužily vysokou pozornost zákazníků, neboť architektura Ampere přinesla zdvojení jader FP32 a příslušně zvýšený výpočetní výkon v single precision a pak i další verze jader Tensor a RT pro ještě vyšší výkon s ray tracingem či DLSS. Nic z toho se GeForce RTX 3000 nedá upřít, až na ty paměti.
První dvě jmenované karty přišly na trh s paměťmi GDDR6X, novým typem využívajícím modulaci PAM4, která dokáže v jednom cyklu přenést dvojnásobek informací ve srovnání s GDDR6. Výhradní výrobce Micron však nejdříve poskytl jen 1GB moduly, což znamená, že RTX 3090 jich musela nést na obou stranách svého složitého PCB celkem 24 a RTX 3080 jich tak pro 320bitovou sběrnici mohla mít buď 10, nebo 20 GB. NVIDIA se rozhodla pro 10 GB a v návaznosti pro 8 GB (už ale GDDR6) na slabších kartách RTX 3070 a RTX 3060 Ti.
Ty se přitom s ohledem na paměťový subsystém (i jeho propustnost) oproti svým předchůdcům nikam neposunuly, a tak je otázka, zda by si RTX 3080 také nevystačila s GDDR6, nicméně NVIDIA se rozhodla jinak, a tak musela čelit nástupu Radeonů vyzbrojených 16 GB paměti, které ale měly ve výbavě i tajnou zbraň v podobě 128 MB Infinity Cache. Právě díky ní mohlo AMD vsadit i v hi-endu na pouze 256bitovou sběrnici, zatímco NVIDIA by musela zřejmě využít širší sběrnici a s ní tak i více než 16 GB paměti, což by se přirozeně prodražilo.
Po úvodní trojici karet následovala GeForce RTX 3060 dle obvyklého postupu NVIDIE, která nejdříve chystá silnější modely a pak postupně nabízí slabší a slabší v rámci dané generace. Ovšem tato karta v reakci na nabídku AMD nabídla dokonce 12 GB paměti GDDR6, což je vyšší objem, než má dokonce i RTX 3080.
Vypadá to tak podivně, ale je to pravda, v kapacitě paměti se modelu RTX 3060 vyrovnala teprve až GeForce RTX 3080 Ti, o které jsme předtím slyšeli už od začátku roku 2021, že brzy přijde na trh. Nakonec dorazila až v červnu a nedlouho po ní také GeForce RTX 3070 Ti. Tím NVIDIA značně rozšířila svou nabídku karet a zároveň v tuto dobu přišla i s něčím dalším.
V reakci na velký zájem o nové karty ze strany těžařů, který zvyšoval ceny už tak nedostatkových modelů, přišla NVIDIA s novými verzemi LHR. Ty dostaly číslovku 2 na samotném konci označení GPU (čili např. GA102-202 namísto původního 200) a především pak NVIDIA zajistila snížení výkonu v ethash přibližně na polovinu, aby rovněž snížila zájem těžařů. To mělo svůj vliv na následný pokles cen stejně jako další doprovodné skutečnosti, ale zázrak se nekonal a ceny stále zůstávaly vysoké.
Vedle menšího vylepšení pro RTX 3080, která dostala o trošku výkonnější 12GB verzi, nabídla NVIDIA na trhu v roce 2022 ještě dvě nové karty ze zcela opačných konců spektra. Jednak jde o GeForce RTX 3050 tvořící low-end generace Ampere a pak tu je GeForce RTX 3090 Ti, která je naopak tím nejvýkonnějším modelem. Tato karta nám také ukázala, že spotřeba herních grafik může být i velice vysoká a bylo zřejmé, že se tím NVIDIA chystá na novou generaci, která posune spotřebu o výrazný kus výš.
Modely grafických karet GeForce RTX 3000 |
|||||||||
Model |
Takt čipu / SP či Turbo [MHz] |
Složení čipu [SP:TMU:ROP] [RT:Tensor] |
TBP modelu [W] |
Rychlost pamětí[MT/s] |
Podpora pamětí |
Šířka paměťové sběrnice [bit] |
Rozhraní |
DirectX / OpenGL / Vulkan verze |
Datum uvedení na trh |
GeForce GPU Ampere (8nm): GA102 [628,4 mm2], GA104 [392,5 mm2], GA106 [276 mm2] |
|||||||||
GeForce RTX 3050 | 1552/1777 | 2560 80:32:20:80 |
130 | 14 000 | 8 GB GDDR6 | 128 | PCIe 4.0 | 12_2 / 4.6 / 1.2 | 27. ledna 2022 |
GeForce RTX 3060 | 1320/1777 |
3584
112:48:28:112 |
170 | 15 000 | 12 GB GDDR6 | 192 | PCIe 4.0 | 12_2 / 4.6 / 1.2 | 25. února 2021 |
GeForce RTX 3060 Ti | 1410/1665 |
4864:152:80
38:152
|
200 | 14 000 | 8 GB GDDR6 | 256 | PCIe 4.0 | 12_2 / 4.6 / 1.2 | 2. prosince 2020 |
GeForce RTX 3070 | 1500/1730 |
5888:184:96
46:184
|
220 | 14 000 |
8 GB GDDR6
|
256 | PCIe 4.0 | 12_2 / 4.6 / 1.2 | 29. října 2020 |
GeForce RTX 3070 Ti | 1580/1770 |
6144
192:96:48:192 |
290 | 19 000 |
8 GB GDDR6X
|
256 | PCIe 4.0 | 12_2 / 4.6 / 1.2 | 10. června 2021 |
GeForce RTX 3080 |
1440/1710 (10GB)
1260/1710 (12GB)
|
8704:272:96
68:272 (10GB)
8960
280:96:70:280 (12GB) |
320 | 19 000 |
10/12 GB
GDDR6X
|
320/350 | PCIe 4.0 | 12_2 / 4.6 / 1.2 | 17. září 2020 |
GeForce RTX 3080 Ti | 1365/1665 |
10240
320:112:80:320 |
350 | 19 000 |
12 GB GDDR6X
|
384 | PCIe 4.0 | 12_2 / 4.6 / 1.2 | 3. června 2021 |
GeForce RTX 3090 | 1400/1710 |
10496:328:112
82:328
|
350 | 19 500 |
24 GB GDDR6X
|
384 | PCIe 4.0 | 12_2 / 4.6 / 1.2 | 24. září 2020 |
GeForce RTX 3090 Ti | 1560/1860 |
10752
336:112:84:336 |
450 | 21 000 |
24 GB GDDR6X
|
384 | PCIe 4.0 | 12_2 / 4.6 / 1.2 | 29. března 2022 |