GeForce RTX 2000
Na další generaci grafických karet firmy NVIDIA jsme čekali téměř dva roky a čtyři měsíce, během nichž firma pouze doplňovala nabídku generace Pascal, i když v jednom případě to bylo doplnění více než řádné, a sice příchod GeForce GTX 1080 Ti.
Co se NVIDII bezesporu velice dobře podařilo, bylo mlžení. Do poslední chvíle jsme netušili, co si pro nás přichystala, zda to budou 16nm Volty, 7nm Ampery, možné bylo v podstatě cokoliv. Nicméně měly pravdu ty hlasy, které hlásaly příchod generace Turing, ovšem nikdo dlouho napřed nevěděl nic o tom, co přesně mají nové čipy nabídnout. NVIDIA se totiž nepokusila o nic jiného než o grafickou revoluci v herním světě.
Na to se NVIDIA snaží upozornit už jen změnou označení, kde GTX nahradilo RTX, přičemž stejně se označují i nové technologie, jimž přísluší využití neméně nového hardwaru. Jde konkrétně o ray tracing realizovaný na jádrech RT a pak o technologii DLSS (anti-aliasing) na jádrech Tensor, jež však známe už z generace Volta, ale tou byly čistě herní karty až do generace RTX 2000 nepolíbeny.
NVIDIA použila pro čipy Turing 12nm technologii firmy TSMC, která se však oproti 16nm technologii z generace Pascal moc nezlepšila, alespoň co se týče počtu tranzistorů na stejné ploše. Jde prostě o obdobu 14nm a 12nm technologií firmy GlobalFoundries a pro nás je důležité, že čipy Turing musely být kvůli dalším jádrům CUDA a navíc RT a Tensor podstatně zvětšeny. GPU na GTX 1080 tak má 314 mm2 a na RTX 2080 pak 528 mm2, takže podstatně se zvětšily čipy, a to o téměř 70 procent, ale počet CUDA jader (shaderů) se zvýšil v případě RTX 2080 jen o 15 procent a takty GPU moc nenarostly. Zbytek prostoru na čipech si zabraly právě jádra RT a Tensor.
Z toho vyplynula jedna podstatná a logická věc. NVIDIA pochopitelně zvedla ceny karet, ovšem zákazníci se nedočkali o moc vyššího výkonu, respektive lepšího poměru výkonu a ceny, pokud jde o klasické hry. Dočkali se ale podpory technologií, o nichž se nám mohlo před dvěma lety jen zdát a mezi nimi nejvíce vyniká právě ray tracing jako technologie, kterou je konečně možné využít pro zobrazení grafiky her i v reálném čase. Nicméně to byl pouze začátek a začátky jsou těžké.
NVIDIA nejdříve připravila tři karty generace RTX 2000, a sice RTX 2070, RTX 2080 a RTX 2080 Ti, aby později na CES 2019 konečně představila mainstream v podobě karty RTX 2060. Ta je poněkud nezvykle založena na stejném čipu jako RTX 2070, který je pochopitelně osekaný a my jsme na rozdíl od ostatních třech GeForce mohli říci, že tato karta i ve hrách bez podpory DLSS (a nehledě na ray tracing) nabídla výrazně lepší poměr ceny a výkonu než Pascal. Tato karta posunula možnosti mainstreamu blíže k rozlišení 1440p a pokud jde o hry s ray tracingem, jde spíše o 1080p. Nicméně cena se také oproti předchůdkyni zvýšila stejně jako u všech GeForce 2000 (nikoliv však v případě TITAN RTX).
Ještě slabší grafická karta než RTX 2060 by už nemusela poskytnout dostatečný výkon v titulech s podporou technologií RTX (ray tracing a DLSS), takže je logické, že slabší modely generace Turing se opět zařadily mezi GTX. Nastoupily tak GeForce GTX 1600.
Jako první z nich přišla GeForce GTX 1660 Ti, která se ve výkonnostní hierarchii zařadila hned pod RTX 2060. Nenabídla žádná jádra RT ani Tensor, pouze stará dobrá CUDA, ale nové generace Turing, a to v době, kdy na trhu byly stejně jen dvě hry s podporou ray tracingu. Přišla také jako velice zajímavá náhrada staré GTX 1060 6GB, a to sice dražší, ale mnohem výkonnější. GTX 1660 a GTX 1650 přišly na trh nedlouho poté jako ještě slabší modely a později se dostaly na trh jejich vylepšené verze Super.
Modely grafických karet GeForce RTX 2000 / GTX 1600 (TUxxx)
|
Model
|
Takt čipu / SP či Turbo [MHz]
|
Složení čipu [SP:TMU:ROP][RT:Tensor]
|
TDP modelu [W]
|
Rychlost pamětí [GT/s]
|
Podpora pamětí
|
Šířka paměťové sběrnice
|
Rozhraní
|
DirectX / OpenGL / Vulkan
|
Datum uvedení na trh
|
GPU Turing (12nm): TU106 [445 mm2], TU104 [545 mm2], TU102 [754 mm2], TU116 [284 mm2]
|
GeForce GTX 1650 |
1485/1665 |
896:56:32 |
75 |
8 |
4 GB GDDR5 |
128 bit |
PCIe 3.0 |
12.0/4.5/1.0 |
2019/04 |
GeForce GTX 1650 Super |
1485/1725 |
1280:80:32 |
100 |
12 |
4 GB GDDR6
|
128 bit |
PCIe 3.0 |
12.0/4.5/1.0 |
2019/11 |
GeForce GTX 1660 |
1530/1785 |
1408:88:48 |
120 |
8 |
6 GB
GDDR5
|
192 bit |
PCIe 3.0 |
12.0/4.5/1.0 |
2019/03 |
GeForce GTX 1660 Super |
1530/1785 |
1408:88:48 |
125 |
14 |
6 GB GDDR6
|
192 bit |
PCIe 3.0 |
12.0/4.5/1.0 |
2019/10 |
GeForce GTX 1660 Ti
|
1500/1770 |
|
120 |
12 |
6 GB GDDR6 |
192 bit |
PCIe 3.0 |
12.0/4.5/1.0 |
2019/02 |
GeForce RTX 2060
|
1365/1680 |
1920:120:48
30:240
|
160 |
14 |
6 GB GDDR6 |
192 bit |
PCIe 3.0 |
12.0/4.5/1.0 |
2019/01 |
GeForce RTX 2070
|
1410/1620 |
2304:144:64
36:288
|
175 |
14 |
8 GB GDDR6 |
256 bit |
PCIe 3.0 |
12.0/4.5/1.0 |
2018/09 |
GeForce RTX 2080
|
1515/1710 |
2944:184:64
46:368
|
215 |
14 |
8 GB GDDR6 |
256 bit |
PCIe 3.0 |
12.0/4.5/1.0 |
2018/09 |
GeForce RTX 2080 Ti
|
1350/1545 (1635 FE) |
4352:272:88
68:544
|
250 |
14 |
11 GB
GDDR6
|
352 bit |
PCIe 3.0 |
12.0/4.5/1.0 |
2018/10
|
TITAN RTX
|
1350/1770 |
4608:288:96
72:576
|
280 |
14 |
24 GB GDDR6
|
384 bit |
PCIe 3.0 |
12.0/4.5/1.0 |
2018/Q4
|
Ještě ani ne po roce od představení prvních grafických karet Turing nám NVIDIA přinesla nášup v podobě řady GeForce RTX 2000 SUPER. Tyto karty můžeme brát jako následovníky předchozích modelů, protože až na jednu jde o karty, které nahrazují staré modely i svými cenami.
Stále jde o grafické čipy Turing vyráběné 12nm procesem firmou TSMC, přičemž NVIDIA se rozhodla (ne nutně ve všech případech) nabídnout více CUDA jader (plus RT a Tensor), vyšší takty, širší sběrnici, více paměti anebo rychlejší paměť.
Řádně byla vylepšena právě nová RTX 2060 SUPER, která má krom lepší výbavy svého GPU také o 2 GB větší paměť a dle toho pak i širší sběrnici a ve výsledku vyšší datovou propustnost. Právě ta přišla za vyšší cenu než její předchůdkyň.
Modely grafických karet GeForce RTX 2000 SUPER (TUxxx)
|
Model
|
Takt čipu / SP či Turbo [MHz]
|
Složení čipu [SP:TMU:ROP]
[RT:Tensor]
|
TDP modelu [W]
|
Rychlost pamětí[MT/s]
|
Podpora pamětí
|
Šířka paměťové sběrnice [bit]
|
Rozhraní
|
DirectX / OpenGL / Vulkan verze
|
Datum uvedení na trh
|
GeForce GPU Turing (12nm): TU106-410 [445 mm2], TU104-410 a 450 [545 a 754 mm2]
|
GeForce RTX 2060 SUPER |
1407 / 1650 |
2176:136:64
34:272
|
175 |
14.000 |
8 GB GDDR6 |
256 |
PCIe 3.0 |
12.0 / 4.5 / 1.0 |
červenec 2019 |
GeForce RTX 2070 SUPER |
1605 / 1770 |
2560:160:64
40:320
|
215 |
14.000 |
8 GB GDDR6 |
256 |
PCIe 3.0 |
12.0 / 4.5 / 1.0 |
červenec 2019 |
GeForce RTX 2080 SUPER |
1650 / 1815 |
3072:192:64
48:384
|
250 |
15.500 |
8 GB GDDR6 |
256 |
PCIe 3.0 |
12.0 / 4.5 / 1.0 |
červenec 2019 |