Revoluce: Google spouští streamování her Stadia, zakládá i herní studio
19.3.2019, Milan Šurkala, aktualita
Google dnes zahájil revoluci ve světě počítačových her. Už nebude potřeba kupovat drahé procesory, spoustu RAM a výkonná GPU. Google Stadia je streamovací platformou, kdy si hry zahrajete na PC, notebooku, telefonu nebo televizi.
Svět se díky moderním technologiím mění a s ním i desítky nebo i stovky let zavedené koncepty. Auta se začínají řídit sama, z jejich vlastnictví se přechází na pronájem a sdílení mezi uživateli. Software se dnes už také nekupuje jednorázově, ale platí se předplatné a obvykle nabídne i cloudové propojení mezi zařízeními. A právě něco podobného nyní dorazilo i do světa počítačových her. Google totiž představuje herní streamovací platfomu Stadia, která představuje velkou revoluci v počítačovém hraní.
Už nebudete potřebovat nadupadnou herní mašinu s výkonným CPU, GPU, dostatkem RAM a dalším silným hardwarem. Stačí zařízení, které se dokáže připojit na internet a umí přehrávat videa z YouTube. Hra totiž nepoběží na vašem zařízení, ale na datových centrech Googlu a hru vám pošle jako video, a to až do 4K rozlišení při 60p i s podporou HDR (navýšení proti Project Stream, který byl ukázán v loňském říjnu a zvládal maximálně 1080p). V budoucnu se počítá i s 8K rozlišením nebo vyššími frekvencemi přes 120 fps.
Vy se tak můžete dívat např. na trailer ke hře a pokud vás zaujme, stačí jen na YouTube stisknout tlačítko Play a do 5 sekund můžete hrát hru, aniž byste museli cokoli stahovat a instalovat. Můžete tak učinit na notebooku, dokonce i chromebooku, PC, televizi, tabletu nebo smartphonu. A dokonce lze mezi zařízením přecházet, takže když začnete hrát na jiném zařízení, budete pokračovat ve hře tam, kde jste skončili na tom předchozím.
Google k běhu her využije vlastní herní stroje, které bude možné snadno škálovat podle požadavků konkrétního hráče. Bude zde speciální x86 procesor s taktem 2,7 GHz a podporou více vláken na jednom jádře i možností zpracovávat AVX2 instrukce. Systém bude mít 9,5 MB L2+L3 cache a osazen má být 16 GB RAM s přenosovou rychlostí 484 GB/s. Zajímavé bude i GPU, které je opět speciálním čipem vyvinutým pro potřeby Googlu. Postarala se o něj společnost AMD, nabídne 56 výpočetních jednotek, HBM2 paměť a výkon 10,7 TFLOPS (pro srovnání, PS4 Pro nabídne 4,2 TFLOPS a Xbox One X 6,0 TFLOPS, tedy jeden stroj pro platformu Stadia má více než tyto dvě konzole dohromady). Systém poběží na Linuxu a standardu Vulkan. Celkem bude mít Google 7500 center, kde budou tyto počítače.
Na platformě Stadia poběží např. Assassin’s Creed Odyssey od Ubisoftu nebo Doom Eternal od id Software. A poněvadž Stadia využívá Vulkan stejně jako Doom Eternal, id Software řekl, že portování na novou platformu zabralo jen pár týdnů. Podporován je Unreal Engine, Unity i Havok. To ale zdaleka není všechno. Google tímto oznámil založení svého vlastního herního studia Stadia Games, které bude rovněž vyvíjet hry pro novou platformu. A aby toho nebylo málo, Google představil také vlastní herní ovladač Google Stadia Controller. Ten bude mít i tlačítko pro spuštění Google Assistant. Zatím není jasné, za jakých podmínek půjde na nové platformě hrát a kolik bude stát předplatné, resp. jak se vůbec bude za hraní platit. Víme jen to, že finální verze bude spuštěna ještě letos.