Šéf NASA stále považuje Pluto za planetu

NASA Administrator Jim Bridenstine se na události FIRST v Coloradu nechal slyšet, že sám považuje Pluto za planetu, v čemž rozhodně není sám. Řadí se tak mezi tzv. Pluto Supporters, kteří se nesmířili s tím, že tento objekt byl vyškrtnut ze seznamu.
Jim Bridenstine konkrétně uvedl, že z jeho pohledu je Pluto stále planeta a všichni mohou klidně napsat, že sám ředitel NASA jej za planetu opět prohlásil. Tak se to naučil, takže u toho i zůstane.

Nedá se přitom říci, že by Bridenstine měl pravdu, nebo byl zcela mimo, protože to je jednoduše věc, která závisí na názoru a úhlu pohledu. Jde mimo jiné i o to, že pokud má být Pluto planetou, pak by jí mohla být třeba i Sedna, Eris nebo jiné objekty Kuiperova pásu. Pluto zkrátka bylo objeveno v době, kdy se jiné objekty z jeho oblasti ještě neukázaly, takže bylo označeno za planetu, což mu zůstalo až do roku 2006.

V planetách byl přitom v 19. století daleko větší guláš, než jaký se řešil nedávno. Tehdy bylo za planety označováno v podstatě vše z naší soustavy, co astronomové objevili svými dalekohledy. Byly tu tak planety Vesta, Ceres nebo Juno a přiložený novinový článek z poloviny 19. století popisuje objev planety 10 Hygea, která tak v té době byla už osmnáctá.

Poté byly mnohé objekty z řad planet vyřazeny, Pluto objevené v roce 1930 se však mezi ně zařadilo a začátek jeho konce jako planety přišel až v roce 1992, kdy byl objeven 15760 Albion a potvrdila se existence Kuiperova pásu. Albion je první transneptunské těleso objevené po Plutu s jeho Charonem, ale dávno už není jediné, však jich dnes známe přes dva tisíce a Pluto mezi ně velice dobře zapadá i svou oběžnou dráhou kolem Slunce.

V roce 2006 se tak sněm astronomů rozhodl, že vytvoří přesnou definici planety, přičemž posuzována byla řada návrhů, z nichž některé by jako planetu přijaly i Ceres nebo Vestu. Nakonec bylo rozhodnuto, že planeta musí být zaprvé sama na oběžné dráze kolem Slunce, dále musí mít zadruhé dostatečnou gravitaci k dosažení hydrostatické rovnováhy (musí být kulatá vlivem vlastní gravitace) a také zatřetí musela sama "vyčistit" své okolí a oběžnou dráhu a být na ní dominantní objekt.

Vesta nebo jiná tělesa přitom nesplňují druhý bod a ten třetí zase neplatí pro Ceres nebo Pluto. Ceres je uprostřed pásu asteroidů a v případě Pluta jde o to, že barycentrum, čili gravitační střed, s měsícem Charon neleží uvnitř Pluta. Je mimo, takže oba objekty obíhají společný gravitační střed, který je umístěn mezi nimi, a Pluto tak není dominantní.

Bridenstinův názor tak můžeme brát spíše tak, že pramení ze sentimentu a z toho, že on sám vyrostl v době, kdy Pluto ještě planetou bylo.

Zdroj: Futurism