Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Soukromí jen pro bohaté? Předplatné Facebooku o "nesledování" může jít k soudu

29.11.2023, Milan Šurkala, aktualita
Soukromí jen pro bohaté? Předplatné Facebooku o "nesledování" může jít k soudu
Facebook a Instagram před dvěma týdny zavedl předplatné, kterým můžete zrušit sledování pro využití k cílení reklamy. To se ale nelíbí některým organizacím, které toto považují za "soukromí za poplatek". To by dle nich mělo být zdarma.
Že Meta a její služby jako Facebook a Instagram rády sledují uživatele za účelem cílení reklamy a dalšího zpeněžení těchto dat, není ničím neznámým. Aby tyto sociální sítě vyhověly nařízením EU, kdy uživatel musí mít možnost míru tohoto sledování ovlivnit, Meta před dvěma týdny zavedla předplatné, které vaše data nebude využívat pro cílení reklam. To však stojí velmi vysokých 239,99 Kč měsíčně (a o další zhruba třetinu více, pokud si ho objednáte přes smartphone), od 1. března 2024 se to navýší ještě o dalších 148 Kč měsíčně za každý další účet v Centru účtů (ať už na Facebooku nebo Instagramu). Vaše soukromí tak vyjde na necelých 3 tisíc Kč ročně v tom nejlevnějším případě, a s více účty, nedejbože při placení přes telefon, se může vyšplhat i na mnohem vyšší částky. A právě toto se nelíbí rakouské organizaci NOYB, která se zabývá lidskými právy.
 
Ta říká, že ačkoli tento krok Mety měl vyhovět nařízením EU, ve skutečnosti jim odporuje. Jde o to, že dle organizace by právo na soukromí mělo být bezplatné. Jinými slovy řečeno, uživatel by měl mít svobodnou volbu rozhodnout o svém soukromí, což sice má, ale za cenu nemalé peněžní částky, a to je špatně. Nemůže se rozhodnout bez toho, aniž by to nemělo další (zde tedy finanční) důsledky. NOYB tak podala na Metu stížnost, což může vyústit v další soudy, a pokud bude stížnosti vyhověno, nebylo by to poprvé, co by Meta musela v EU zaplatit pokutu. Je ale také možné, že výsledky případných soudních líčení by mohly mít obdobný dopad i na další služby jiných firem, např. Google nebo streamovací služby jako Spotify a Netflix (tam by to mohlo mít dopad např. na bezplatný plán s reklamami).
 
Organizace dále podotýká, že uživatelé telefonů mají průměrně nainstalováno 35 aplikací, a kdyby každá z nich chtěla stejný poplatek za nesledování pro cílení reklam, mohlo by to uživatele stát přes 8800 EUR ročně. Tady se pochopitelně záměrně přehání, protože nemálo těchto aplikací nemá takový problém se soukromím (a ke své primární funkci nepotřebují využívat data uživatelů takovým způsobem jako Meta, např. proto, že reklamy vůbec ani nemají).
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.