Tesla na jaře oznámila, že chystá nový elektrický nákladní automobil pro jízdu na velké vzdálenosti. Ten by se měl oficiálně představit již v září, tedy za měsíc. Tesla Motors je už v jednání se státem Nevada, neboť chce provést testy dvou prototypů na zdejších silnicích a jednání se vedou i s Kalifornií. Zatímco v minulosti se o autonomním řízení u tohoto vozidla nijak nemluvilo, nyní vyšly na povrch zajímavé detaily. Vozidla by měla mít autonomní řízení podobně jako standardní osobní Tesly, budou ale mít i speciální autonomní režim pro jízdu v konvoji.

Vtip je v tom, že pojede několik automobilů těsně za sebou, přičemž budou mezi sebou bezdrátově komunikovat a následovat vedoucí vozidlo. V dalších vozech tedy nemusí být žádný řidič, čímž se mohou ušetřit náklady na pracovní sílu (ty v USA údajně činí 40 % nákladů přepravních společností). Paradoxně by tomu být nemuselo, protože se nepředpokládá výraznější ztráta pracovních míst. Už dnes v USA chybí okolo 50 tisíc řidičů a předpokládá se, že během sedmi let by tento nedostatek mohl vzrůst až na 175 tisíc. Při jízdě v těsném závěsu za sebou by se snížil i aerodynamický odpor dalších vozidel a došlo by k úspoře paliva. Připomeňme, že s podobným konceptem následování vedoucího vozidla už koketovalo i Volvo.
Vozidla by měla mít jak mód následování, tak i plně autonomní mód. Oba by se pak testovaly v Nevadě se dvěma prototypy (tentokrát i úplně bez řidiče v kabině). Otázkou zůstává, jak vlastně budou nová auta vypadat a jak velké budou mít baterie. Ty totiž u nákladního auta budou muset být enormně velké (a těžkéú a ve výsledku budou limitovat užitečné zatížení. Někteří možná budou přemýšlet třeba nad solárními panely na návěsu. Zkusil jsem to spočítat a v ideálním případě by střecha návěsu mohla dávat zhruba 7 kW, což by sice baterii mohlo částečně dobíjet, ale k dramatickému prodloužení dojezdu by to nestačilo (nebyla by to ani desetina potřebného výkonu). Počkejme však a v září uvidíme, čím nás Elon Musk překvapí.
Zdroj: reuters.com, wired.com