Tesla si v Q2 proti Q1 polepšila, za rekordními výsledky minulosti ale stále pokulhává
3.7.2025, Milan Šurkala, aktualita

Automobilka Tesla a její šéf, Elon Musk, to nemají jednoduché. Začátek roku 2025 znamenal obrovský propad dodávek nových vozů a druhé čtvrtletí je na tom sice o něco lépe, na předchozí roky to ale nestačí.
Produkce a dodávky vozů Tesla historicky dlouhodobě rostly a cíle firmy bylo navýšit je v průměru o 50 % ročně. To platilo docela dlouhou dobu, nicméně od druhé poloviny roku 2023 to začalo pokulhávat. Ve Q2/23 Tesla dodala přes 466 tisíc aut, ale pak už byla jen dvě čtvrtletí, kdy se to povedlo o něco překonat (nejvíce v Q4/24, kdy dodala téměř 496 tisíc vozů). Jenže začátek letošního roku byl dramatickým pádem na necelých 337 tisíc vozů. Své v tom hrála modernizace vozu Model Y Juniper, což si vyžádalo pozastavení všech továren na několik týdnů (v různých částech tohoto čtvrtletí, některé už stály i na konci loňského roku). Na výsledky Q2 by to ale nemělo mít vliv, to už továrny jely.

zelená (polynomická spojnice trendu 2. řádu), červená (polynomická spojnice trendu 3. řádu)
Problémem Elona Muska je ale jeho výrazná politická angažovanost v poslední době, která začala mnoha lidem vadit, což jsme mohli pozorovat nárůstem odporu ze strany zákazníků. Viděli jsme např. to, že někteří majitelé své Tesly začaly prodávat, protože se za chování Muska styděli. Ono, když si Tesly někteří lidé kupovali kvůli Muskovi a jeho výsledkům v popularizaci elektromobility nebo úspěchům ve vesmírných programech se SpaceX více, než kvůli kvalitám vozů samotných, není divu, že se to může stejným způsobem obrátit i negativně, a někteří lidé si vozy Tesla kvůli Muskovi nekoupí, ačkoli by jim jejich kvality naopak vyhovovaly. Angažovanost Muska v programu DOGE a jeho boj s Trumpem, přeskakování z jeho adorace k nenávisti, asi také nepřidává. Tento vliv Muskova chování mnozí bagatelizovali, nicméně se zdá, že úplně malý asi nebude.
Kdyby mělo vliv na letošní propad jen pozastavení výroby Modelu Y a jeho modernizace (a to, že lidé na něj čekali), pak by v tomto čtvrtletí při plně spuštěné výrobě měly být prodeje spíše rekordní nebo alespoň hodně blízko minulým rekordům. Dodávky sice proti Q1 vzrostly, a ne úplně málo, bohužel jde i tak o druhý nejhorší výsledek od Q4/22, tedy za posledních 2,5 roku.
Celkově totiž bylo dodáno 384.112 vozů, přičemž 373.718 aut byly Modely 3/Y a pouhých 10.394 aut byly Modely S/X nebo Cybertruck. Zde je nutné podotknout, že Modely S a X letos prošly mírnou modernizací, nicméně i Cybertruckem jsou tato čísla opravdu špatná (nepočítáme-li větší modernizaci v roce 2021 a dlouhodobější pozastavení výroby, jde o nejhorší čísla téměř od začátku výroby těchto vozů před dekádou, průměr za posledních 6 let je okolo 16 tisíc). Ještě pro zajímavost, vyrobeno bylo 410.224 aut, z toho 396.835 Modelů 3/Y a 13.409 Modelů S/X a Cybertruck. 6,4 % vyrobených vozů tak nebylo dodáno (v Q1 to bylo 7,2 %).
Zdroj: ir.tesla.com