Testy Metro Exodus: co přináší RTX a jaký je výkon Turingů?
14.2.2019, Jan Vítek, aktualita
Na serveru techPowerUp už mají k dispozici hru Metro Exodus, a tak se mohli zaměřit na to, co v jejím případě přináší ray tracing, DLSS a také jaký výkon můžeme očekávat nejen od karet RTX 2000. Podívejme se na to.
Na stránkách techPowerUp jsou velmi dobře zpracované srovnávací snímky, kde si můžeme myší zleva odkrývat snímek bez RTX a zprava pak s RTX a rovněž se dá obraz kolečkem zvětšovat. Nic víc ani nemusíme chtít.
Na našich stránkách tak nic z toho zveřejňovat nebudeme, takže pokud se chcete podívat, využijte prostě uvedený odkaz. Jak ale můžeme popsat rozdíl ve snímcích bez a s RTX? V prvé řadě vyjde najevo, že nasvícení je prostě jiné. S ray tracingem jsou tu daleko větší rozdíly mezi osvětlenou a neosvětlenou částí obrazu, čili daleko vyšší kontrast. To je dáno prostě tím, že tu není žádné všudepřítomné ambientní osvětlení, díky němuž si můžeme prohlédnout i to, co je v tom nejzapadlejším koutu. Je to realistické, ale zároveň to může být i obtěžující.
V jiných scénách, a to především z obytných místností, jsou rozdíly velice malé, respektive by se dalo říci, že objekty jsou prostě nasvíceny a vystínovány rozdílně, což ale nedělá z rasterizace ošklivé káčátko. Však kdo by řešil, že tahle část stropu má být ve skutečnosti tmavší nebo že ručník s polštářem je s ray tracingem více do bíla, zatímco rasterizace tyto objekty ukazuje zažloutlé.
Dá se říci, že ray tracing pracuje lépe se stínováním větších rovných ploch, čili třeba stěn, ale osobně bych si opravdu netroufal určit, který snímek byl vykreslen s využitím RTX a který bez, a to možná až na očividné případy z venkovního prostředí, kde lze po zapnutí ray tracingu očekávat daleko větší kontrasty v osvícení objektů. Nedá se tak vůbec říci, že bychom si měli Metro Exodus bez RTX užít méně a spíše bych hádal, že to bude většině lidí úplně jedno.
Dále se v testu techPowerUp můžete podívat na kvalitu vyhlazování DLSS i nárůst výkonu, který je skutečně podstatný, pokud nám je to vůbec umožněno.
A nakonec tu máme výkon, v němž nový Radeon VII zaostává za RTX 2080 a celkově jsou lepší karty NVIDIA, pokud máme akceptovat to, že i Vega 64 je pozadu za svým soupeřem v podobě GTX 1080.
A co se týče výkonu s ray tracingem, RTX 2060 nám bude akorát tak stačit pro Full HD (anebo pro 2560 x 1440 bez ray tracingu) a pokud jde o Ultra HD a ray tracing, na tuto kombinaci při slušné kvalitě nestačí ani RTX 2080 Ti. Zde jsou veškeré výsledky, a to včetně využití paměti grafické karty, kde je situace zcela v pořádku, protože i pro Ultra HD s RT a DLSS stačí nějakých 5,2 GB, takže kartám daleko dříve dojde dech než paměť.