reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

ULA si pro raketu Vulkan vybralo motor Blue Origin BE-4

2.10.2018, Milan Šurkala, aktualita
ULA si pro raketu Vulkan vybralo motor Blue Origin BE-4
United Launch Alliance létá americké vládní kosmické lety a hledá nového dodavatele motorů, který nahradí ruské společnosti. Kontrakt na dodávku nových motorů vyhrál Jeff Bezos a jeho Blue Origin s motorem BE-4.
USA chtějí snížit závislost na jiných státech, co se týče dopravy do vesmíru. Nyní jsou Američané velmi závislí na Rusku, což by se brzy mělo změnit. Týká se to i motorů používaných u amerických raket. Prozatím používá společnost United Launch Alliance, joint venture firem Boeing a Lockheed Martin, u některých raket ruské motory RD-180, to by ale vláda chtěla ukončit a v roce 2022 přejít na americké motory. To by se mělo týkat i připravované rakety Vulcan Centaur, která je ve vývoji už nějaký ten pátek. Je už téměř dokončena, nicméně teprve nyní bylo oficiálně rozhodnuto, jaké motory budou pohánět její první stupeň. Kontrakt vyhrála společnost Blue Origin Jeffa Bezose (ten je např. i CEO Amazonu) se svým motorem BE-4 na zkapalněný zemní plyn (LNG). Jeff Bezos financuje Blue Origin obvykle z prodeje svých akcií Amazonu.
 
Blue Origin BE-4
 
Rozhodovalo se mezi motorem Aerojet Rocketdyne AR1 a Blue Origin BE-4. Druhý zmiňovaný je ve vývoji už od roku 2011 a loni už měl první úspěšné testy. Naproti tomu AR1 se nevyvíjí tak snadno, jak by si v Aerojet Rocketdyne asi přáli a vývoj nabírá zpoždění. I přesto nemusí společnost Aerojet Rocketdyne zoufat, druhý stupeň totiž budou pohánět její motory RL10 a stále je i dodavatelem motorů pro rakety Delta IV do doby, než budou poslány do důchodu. Což ale bude relativně brzy.
 
Vulcan Centaur by se měl podívat do vesmíru v polovině roku 2020 a postupně nahradí dnes používané rakety Delta IV a Atlas V. Výhodou budou nižší ceny za let a snazší i spolehlivější přístup do vesmíru nejen pro americkou vládu (pro vládní lety má ULA takřka monopol), ale také komerční klienty. Tah rakety bude dosahovat přes 17 MN, přičemž ta by měla vynést na nízkou orbitu 25,4 tuny nákladu, na přechodovou dráhu pak zhruba 15 tun a na geostacionární orbitu bude schopna vynést zhruba 7,3 tuny nákladu. Motory BE-4 budou pohánět nejen Vulcan, ale i raketu od společnosti Blue Origin se jménem New Glenn.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama