www.svethardware.cz
>
>
>
>
>

Důležitý milník Blue Origin: úspěšný test motoru BE-4

Důležitý milník Blue Origin: úspěšný test motoru BE-4
, , aktualita
Společnost SpaceX na sebe právem v poslední době strhla pozornost jako firma, která už běžně vynáší náklad do vesmíru a navíc umí s raketami i přistávat. Blue Origin je tak trošku v pozadí, ale i ta si zvláště nyní zaslouží také svůj díl. 
K oblíbeným
reklama
SpaceX je reprezentována tváří Elona Muska a Blue Origin je na tom podobně, neboť Jeff Bezos je také dobře známý milionář "moderního typu". Nicméně Blue Origin je za SpaceX značně pozadu, i když se velice snaží, jak dokazuje nedávný test motoru BE-4 (Blue Engine 4). 
 
 
Ten úspěšně prošel třísekundovým zážehem na polovinu plného výkonu, což je významný krok vstříc jeho nasazení v rámci ULA - United Launch Alliance. Toto spojení firem Lockheed-Martin a Boeing využívá rakety Atlas V, které však musí spoléhat na ruské motory RD-180 spalující kerosen a tekutý kyslík v případě prvního stupně. Američané se však nechtějí spoléhat na ruské motory, a tak se obrátili právě k Jeffu Bezosovi a jeho vyvíjeným motorům BE-4, s nimiž se počítá pro chystané rakety Vulcan. 
 
Konfigurace Vulcan Heavy se šesti pomocnými raketami a dvěma hlavními motory BE-4
 
Motory BE-4 využívají tekutý kyslík a metan pro vyvinutí tahu až 2.400 kN, přičemž raketa Vulcan bez pomocných raket si vystačí se dvěma motory. Atlas V naproti tomu využívá jeden RD-180 s tahem cca 3.800 kN na úrovni mořské hladiny, takže dvojice BE-4 bude o trošku silnější. V  konfiguraci Heavy přitom Vulcanu přibyde také šest pomocných raket GEM63XL po 900 kN, takže výsledná těžká raketa se bude moci těšit z celkového tahu kolem 10.300 kN. Půjde tak o jednu z nejvýkonnějších raket v historii, však i Falcon Heavy bude mít tah 7.607 kN. Vulcan Heavy ale má začít létat přinejlepším až v roce 2019. 
 
Výhoda je také využití metanu namísto kerosenu, díky čemuž nebude potřeba samostatný tlakovací systém, což ušetří hmotnost i peníze a motor také nebude tvořit jak odpad saze. Motory BE-4 také počítají s možností regulace tahu až na pouhých 20 procent, díky čemuž budou moci rakety měkce přistávat. 
 
Jak na tom ale bude Vulcan Heavy v porovnání s raketami SLS americké NASA? Pokud mluvíme o SLS Block 1B, ten bude výkonnější s celkovým tahem až 32.000 kN a umožní na nízkou orbitu dostat až 105 tun materiálu. SLS Block 2 se pak v tomto ohledu v podstatě vyrovná Saturnu V se 130 až 140 tunami. Saturn V měl totiž jako maximum právě oněch 140 tun. Jenomže NASA se aktuálně potýká s nedostatkem financí, respektive jde o přetrvávající problém, přičemž právě to znamená, že drahé rakety SLS se mockrát do vesmíru nepodívají, pokud se něco nezmění. A něco by se rozhodně změnit mělo, pokud se mají uskutečnit velkolepé plány s návratem na Měsíc a misemi na Mars, jak je prezentuje americký viceprezident Pence



Ceny souvisejících / podobných produktů:


reklama
Nejnovější články
Populární Microsoft Teams nyní i pro Linux Populární Microsoft Teams nyní i pro Linux
Komunikátor a kolaborativní nástroj Microsoft Teams se těší velké popularitě a počet uživatelů se stále zvyšuje. Nově je k dispozici i pro operační systém Linux a doplňuje tak spoustu jiných operačních systémů, pro které je již k dispozici.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Avantek uvádí pracovní stanici s procesorem Ampere eMAG Avantek uvádí pracovní stanici s procesorem Ampere eMAG
I když serverovému trhu drtivě vládne Intel, drápky začíná vytahovat i AMD a snaží se i společnost Ampere Computing. Její procesor eMAG si právě našel cestu do pracovních stanic od Avanteku.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Intel uvádí RealSense L515: miniaturní laserový radar Intel uvádí RealSense L515: miniaturní laserový radar
Intel RealSense L515 byl výrobcem označena za světově nejmenší a energeticky nejefektivnější lidar s vysokým rozlišením. Jde tak o zařízení, které dokáže laserovými paprsky ohmatávat prostředí. K čemu přijde vhod? 
Dnes, aktualita, Jan Vítek
Half-Life Alyx bude dle vývojáře záležitost čistě pro jednoho hráče Half-Life Alyx bude dle vývojáře záležitost čistě pro jednoho hráče
Half Life: Alyx představuje návrat společnosti Valve na herní výsluní, i když pouze pro majitele příslušných VR headsetů a samozřejmě nemůžeme automaticky předpokládat, že to bude návrat úspěšný. Co nového se ale dozvíme?
Dnes, aktualita, Jan Vítek
Jaká je budoucnost extrémní ultrafialové litografie? Jaká je budoucnost extrémní ultrafialové litografie?
Extrémní ultrafialová litografie (EUVL) přichází ještě včas na to, aby výrobci čipů už nemuseli využívat stále složitější způsoby obcházení limitů hlubokého ultrafialového spektra (DUV). Jaký dopad bude EUVL mít? 
Dnes, aktualita, Jan Vítek