VR by dle zakladatele Oculus nebyl masový trh ani s headsety zdarma
5.11.2018, Jan Vítek, aktualita

Trh s VR headsety podle mnohých odstartoval příliš pomalu, za což dle všeho mohly i vysoké ceny jich samotných. Nicméně Palmer Luckey říká, že z VR by se nestal mainstream ani v případě, že by se rozdávaly i s příslušným PC zadarmo.
Když byly headsety jako Oculus Rift ještě ve vývoji, optimisté očekávali ceny kolem 300 dolarů. Ty byly nakonec mnohem vyšší a s potřebnou výbavou v podstatě dvojnásobné, a tak se začalo mluvit o tom, že rozvoji VR odvětví brání především tato vysoká cena. Ostatně tento rok byl pro VR spíše špatný a i samotný Oculus nyní už dávno pod vedením Facebooku se ani moc nesnaží stavět na svém původním modelu. Však jsme se nedávno dozvěděli, že druhý spoluzakladatel firmy Oculus nyní odchází z Facebooku a vývoj modelu Rift 2 měl být zrušen.

Palmer Luckey, hlavní muž stojící za firmou Oculus, nyní na svém blogu tvrdí, že cena celého řešení za tím vůbec není. Píše, že žádný aktuální nebo na nejbližší dobu chystaný VR hardware není tak dobrý, aby se z něj stal mainstreamový produkt, a to ani v ceně $0,00. Mohli bychom dát každému člověku v rozvinutých zemích Rift a k němu výkonné PC a drtivá většina z nich by tento hardware přestala používat během týdnů až měsíců.
Dle čeho Luckey tak usuzuje? Mluví o výsledcích z rozsáhlých marketingových testů v reálném světě, čili ne pouze o vlastním přesvědčení. Hardcoroví hráči a nadšenci jsou dnešním VR přímo nadšeni stejně jako on sám, ovšem krom nich samotných tu není téměř nikdo, kdo by jejich nadšení sdílel.
Dá se souhlasit, že problém je především jinde, respektive je více problémů, z nichž cena je pouze jediný a dle Luckeyho ne ten nejdůležitější. Řada lidí nemá na hraní moc času a ti ocení, když si mohou třeba po minutě po zasednutí k počítači už kosit nepřátele. Nastavení a zprovoznění headsetů vyžaduje čas, trpělivost a prostor, což je právě odrazující. Ovládání je komplikované tím, že na ovladače nevidíme, takže si můžeme nechtěně otevřít třeba Oculus Store, apod. Nicméně to se samozřejmě dá naučit, ale s kabely je to ještě horší a zde už rovnou hrozí pády a zranění.
To vše jsou technické potíže, které se dají vyřešit, však máme na trhu jen první, přinejlepším druhou generaci headsetů. Ovšem právě proto nejde v prvé řadě o jejich cenu, ale kvalitu celého vjemu, který může mnoha lidem způsobovat zdravotní obtíže a neustále koukat na rozkostičkovaný obraz a zcela jasně viditelné subpixely není i bez nich nic úžasného. A to jsme ještě ani nezmínili to, jaký obsah je pro VR dostupný v porovnání s tím, který si můžeme prohlédnout na TV/monitoru/projektoru. Jenomže nabídka obsahu se zrovna moc nelepší a jak ukázal zmíněný případ zrušeného vývoje druhého Riftu, Facebook má zájem spíše o cenovou dostupnost a sociální oblast než o vývoj podstatně lepšího hardwaru.
Nicméně Luckey je co do budoucího vývoje stále optimistický a věří, že právě nadšenci umožní VR průmyslu zůstat nad vodou. Otázka je, jestli k tomu nebude zapotřebí hardware, o němž dnes ani netušíme.
Zdroj: Palmer Luckey