Z naší galaxie uniká hyperrychlá hvězda s podivným původem

Ne všechny hvězdy prožijí svůj život v galaxii, kde se zrodily. Některé jako LAMOST-HVS získaly obrovskou rychlost a díky tomu mohou uniknout i gravitaci celé galaxie. Na LAMOST-HVS je však něco podivné, její původ neodpovídá přepokladům.
Hyperrychlé hvězdy jsou tedy takové, které byly nějakou událostí zrychleny natolik, že dokáží uniknout i gravitaci celé galaxie, což platí i pro LAMOST-HVS. Ta už je dávno na cestě z naší galaxie a jde o velkou hvězdu o hmotnosti 8,3 Sluncí, která se pohybuje pryč rychlostí asi 570 km/s. Patří mezi necelé tři desítky takových hvězd, které astronomové dosud objevili. LAMOST-HVS byla objevena jako poslední a zajímavá je už jen díky tomu, že je ze všech podobných nejblíže našemu systému. Především jde ale o její původ, který není zrovna obvyklý.

Astronomové z Univerzity v Michiganu využili pro sledování LAMOST-HVS Magellanův teleskop v Chile a také evropský satelit Gaia, který je znám díky své schopnosti přesně sledovat pozici a pohyb hvězd. Díky tomu mohli i vrátit čas a podívat se na to, odkud se tato hvězda před miliony let vydala na cestu, a to přesněji před 33 miliony lety.

Dosud byl známý pouze jeden způsob, jakým se tyto hvězdy vydávají na cestu pryč z galaxie. Začíná to to binárním systémem, který se pohybuje nebezpečně blízko centrální supermasivní černé díře (v případě Mléčné dráhy to je SgrA*). Ta, jak dobře víme, působí na okolí gravitací hmoty čtyř milionů Sluncí, takže dokáže dvě hvězdy od sebe odtrhout, přičemž jednu z nich si přitáhne a ta druhá může být naopak vystřelena pryč obrovskou rychlostí. Z toho tak vyplývá, že původ takových hvězd je přímo ve středu galaxie.

Připraven byl animovaný gif, který ukazuje, odkud LAMOST-HVS pochází. A i když je to celkem blízko středu galaxie, opravdu to není místo, kde sídlí SgrA*, čili ta nemohla tuto hvězdu vystřelit pryč. Co jiného by to ale mohlo být, když je zapotřebí, aby zde hrál roli objekt s velice silnou gravitací? Zcela logicky by to mohla být jiná, menší černá díra, ale zase ne moc malá.

Dle názoru astronomů mohla LAMOST-HVS potkat černou díru o hmotnosti alespoň 100 Sluncí, anebo případně rovnou hvězdokupa s několika velice velkými hvězdami o hmotnosti přinejmenším 30 Sluncí. Hvězda zkrátka musela na své cestě potkat něco opravdu hmotného a v tomto případě tu máme možná další vodítko, které směřuje ke středně velkým černým dírám. O těch existuje řada teorií, ale přímo ještě nebyly potvrzeny, přičemž existovat by měly právě uprostřed velkých hvězdokup.

Odkud tedy LAMOST-HVS pochází? Dle propočtů to bude rameno Pravítka (Norma Arm) poblíž středu galaxie, ale problém je, že v dané oblasti není známá žádná velká hvězdokupa. Na tom však není zase tak nic divného, protože na ni jednoduše nemusíme přes prach stojící v cestě dohlédnout.