reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Trh s PC: Desktopy padají, rekordní zájem je o chromebooky

14.11.2020, Jáchym Šlik, aktualita
Trh s PC: Desktopy padají, rekordní zájem je o chromebooky
Celosvětový trh s počítači zaznamenal v posledním čtvrtletí další meziroční nárůst. Zájem o desktopy sice klesl, ale trhu pomohla mobilní zařízení. Rekordní vzestupu popularity se těší notebooky s Chrome OS.
Pandemie koronaviru nepřestává ovlivňovat trh s počítači. Od jara se velká část zaměstnanců přesunula do home office, proto začala řešit nákup vybavení nutný pro práci z domova. Zároveň jsou lidé obecně nuceni trávit více volného času doma, a tak roste zájem o novou spotřební elektroniku jako zdroje zábavy. V prvním čtvrtletí letošního roku byl zaznamenán největší pokles za poslední 4 roky, který byl spíše než nezájmem zákazníků způsoben nedostatkem komponentů a výrobními problémy.
 
Ve druhém čtvrtletí si ovšem výrobci a prodejci mohli zase mnout ruce, neboť prodej stoupl i v meziročním srovnání. Analytici ovšem varovali, že růst nemusí trvat věčně, neboť domácnosti většinou již zakoupily nový hardware a firmy by mohly ekonomickým problémům a zavřeným kancelářím výrazně omezit investice do IT vybavení. Jak se tedy vedlo celosvětovému trh s počítači ve třetím čtvrtletí 2020?
 
 
Podle agentury Canalys se mělo prodat přes 124 milionů počítačů, což znamená meziroční nárůst o skoro 23 %. Výsledky se ovšem velmi výrazně lišily v jednotlivých segmentech. Začneme méně pozitivní zprávou, která se týká stolních počítačů – jejich prodej ve srovnání se stejným obdobím loňského roku spadl o 27 % v případě pracovních stanic, respektive o 33 % v případě tower PC a malých desktopů. Tento typ počítačů totiž z velké částí míří do firem, jejichž kanceláře ovšem z velké části stále zejí prázdnotou. Jedinou výjimkou byla All-in-One PC, které často volí domácnosti a jejich prodej díky tomu stoupl o 7 %.
 
 
Hvězdou tohoto čtvrtletí se ovšem podle zprávy Canalys staly chromebooky, kterých se mělo prodat rekordních 9,5 milionu. To je o 122 % více než vloni. Tyto kompaktní, snadno ovladatelné a především cenové dostupné laptopy nesou nejčastěji logo HP, které si nadále drží více než třetinový tržní podíl. Na druhé místo se ovšem vyšvihlo Lenovo, které meziročně prodalo o 351 % chromebooků. Zdá se, že tomuto růstu pomohla také online výuka ve školách, neboť notebooky s Chrome OS jsou populární ve vzdělávacím sektoru.
 
 
Růst v důsledku pandemie zaznamenaly také tablety, jejichž prodej přitom v uplynulých letech stabilně klesal. Trhu stále dominuje Apple, i když druhý Samsung začíná dotahovat. Mnohem více ovšem vyrostl segment „detachables“, tedy tabletů/notebooků s odnímatelnou klávesnicí. Co se týče běžných notebooků. Nejvíce roste zájem o ultralehké modely, zatímco třeba prodej mobilních pracovních stanic se meziročně zvýšil jen minimálně.
 
 
Z výrobců trhu s PC stále dominuje Lenovo, které zaznamenalo meziroční nárůst o 11,6 %. O skoro 41 % potom vyrostl Apple, který tak přeskočil druhé HP. Nejméně dokázal z aktuální situace na trhu vytěžit Dell.
 
Zdroj: Zdnet.com


reklama