reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

AI zvládne mnoho věcí, ale hudebně je na tom zatím špatně

21.12.2018, Jan Vítek, aktualita
AI zvládne mnoho věcí, ale hudebně je na tom zatím špatně
Hudebníci obecně se zatím nemusejí obávat, že by je brzy nahradili roboti a AI, protože ta sice je využívána v pokusech o skládání hudby a tvorbu textů, ale zatím je na tom tak špatně, až je to občas i veselé. 
Někdo by si mohl myslet, že složit vánoční píseň s jednoduchou melodií a obvyklými klišé je tak jednoduché, že to musí zvládnout i dnešní umělá inteligence. Však ta zvládne už velice složité a na první pohled kreativní úkoly, jako je vykreslení celého města v simulátoru řízení.
 
 
Nicméně hudba je něco, co umělé inteligenci stále uniká, jak zjistila i švédská společnost Made by AI, která vytrénovala svůj systém umělé inteligence na stovce vánočních melodií ve formě midi souborů a pak mu určila, aby vytvořila na tomto základě vlastní skladbu. Přišla s tímto: 
 
 
Umělá inteligence od Made by AI tak nezjistila, že existuje i cosi jako rytmus a o moc lépe na tom není ani výsledek z Univerzity v Torontu, kde už dříve zkusili nechat na AI vytvoření celé vánoční koledy i s textem. 
 
​  
Zde už můžeme zaznamenat i náznaky rytmu, ale velice, velice pokřiveného a samotný text patří spíše do hororu. Nicméně umělá inteligence se v hudbě využít dá, jak nám ukázal případ zpěvačky Taryn Southern, ale ta ji využila jen jako doplněk pro vytvoření základů, na nichž se musí dál pracovat. 
 
Hang Chu z University of Toronto přiznává, že skládání hudby je mnohem složitější, než si v jeho týmu mysleli. Nefunguje to tak, že dáme AI dostatek dat, čili kvalitní hudby k okopírování, a ta nám dokáže vytvářet na jejich základě něco, co se dá poslouchat. Problém je ale i s tím, jak dát dohromady velké množství podobných písní, na nichž by se AI dala vytrénovat, i když by jeden řekl, že díky stavu dnešní popové scény to nebude žádný problém. Je ale pravda, že třeba trénování AI na základě snímků lidských tváří bude v tomto ohledu mnohem snadnější. Všichni lidé (dobře, téměř všichni) mají dvě oči, jedny ústa a jeden nos, takže alespoň v tom si jsou vzorky v datové sadě podobné. Skladby se ale mohou lišit v mnoha různých ohledech - harmonii, melodii, tempu, časování nehledě na použité nástroje. 
 
Lucemburská společnost AIVA (Artificial Intelligence Virtual Artist) tak zkusila jiný přístup, a sice využít pro každý jednotlivý element hudby vlastní AI a takto vznikl soundtrack pro videohru Pixelfield, který už nahrál lidský orchestr. A nutno říci, že s předchozími výsledky je to nesrovnatelné. 
 
 
AI tak zvládne vytvořit ucházející hudbu, ale zatím ne v rámci jednoho systému, což je podobné, jako by AI měla najednou vytvořit detailní portrét s odpovídajícím stínováním, barvami a formou namísto toho, aby se využilo více specializovaných inteligencí. 
 
Na druhou stranu, umělou inteligencí tvořená hudba je posuzována lidmi, kteří ji budou hodnotit samozřejmě na základě toho, jak to sami cítí. AI by tak mohla v podstatě přijít s nápady, které by lidé nevymysleli, což může dle Johna Smithe z výzkumného AI centra firmy IBM pomoci posunout umění na nové úrovně. Bude však takové umění někoho oslovovat? 
 
reklama