AMD Flute spatřen v UserBenchmark, o co jde?
23.7.2019, Jan Vítek, aktualita

V databázi výsledků testů UserBenchmark byl spatřen jistý inženýrský vzorek produktu AMD s kódovým označením Flute. Je jasné, že půjde o SoC, a to velice moderní a založené na architektuře Zen 2.
Flute v dané databázi UserBenchmark objevil Komachi Ensaka a my se dozvídáme, že právě toto SoC by mohlo být odpovědí Microsoftu na SoC Gonzalo, rovněž od AMD. Rýsuje se nám tu tedy hlavní čip pro budoucí konzoli Xbox, kterou jsme dříve znali jako Project Scarlett, respektive tak byl označen její vývoj.

Flute ještě zdaleka nemusí být ve své konečné podobě, ovšem i tak se stojí za to podívat na dostupné specifikace odhalené v záznamech. Čip disponuje celkem osmi fyzickými jádry Zen 2, které mají navíc SMT, takže zvládne najednou zpracovávat 16 vláken. Základní takt byl nastaven na mírných 1,6 GHz s turbem až 3,2 GHz, ale to by nebylo v případě SoC pro herní konzoli neobvyklé. A ostatně záleží na tom, jak bude fungovat turbo.
My už přitom víme, že nové herní konzole budou založeny na grafických čipech generace Navi a jejich architektuře RDNA vycházející z GCN. Ta už se ostatně dnes předvádí na grafických kartách Radeon RX 5000.
Model |
Kód. označení |
Jádra |
Vlákna |
Zákl. takt |
Turbo |
iGPU |
PCIe ID |
Takt iGPU |
AMD Flute |
100-000000004-15_32/12/18_13F9 |
8 |
16 |
1,6GHz |
3,2GHz |
Navi 10 Lite |
13F9 |
? |
AMD Gonzalo |
ZG16702AE8JB2_ 32/10/18_13F8 |
8 |
16 |
1,6GHz |
3,2GHz |
Navi 10 Lite |
13F8 |
1,8GHz |
AMD Gonzalo |
2G16002CE8JA2_ 32/10/10_13E9 |
8 |
16 |
1GHz |
3,2GHz |
Navi 10 Lite |
13E9 |
1GHz |
Původní PS4 a Xbox One přitom využívají ještě 28nm čipy AMD Jaguar architektury starší generace, ovšem grafika už patří mezi GCN. Šlo očipy Durango v případě Xbox One a Liverpool pro PS4. Ty pak byly nahrazeny 16nm Edmontonem v Xbox One S a Scorpiem v Xbox One X a PS4 Pro dostala nový Neo.
SoC Flute budou bezesporu přinejmenším 7nm čipy a my můžeme očekávat velice prudké zvýšení výkonu procesorových jader, ale také grafického jádra, která mají sdílet paměť GDDR6, přičemž UserBenchmark ukazuje na kapacitu 16 GB. Nová generace konzolí už má také spoléhat na elektronickou paměť s využitím NVMe SSD a i když to v případě nové Xbox má být jen střízlivých 1 GB/s datové propustnosti, i to bude nesrovnatelně lepší v porovnání s dnes běžnými pevnými disky.
A také se očekává, že příští Xbox bude umět nabídnout hraní při až 120 FPS, aby se majitelé herních PC už konzolistům tolik nesmáli, a vedle toho možnost hrát v rozlišení až 8K. To samozřejmě neznamená, že tu bude dostatek výkonu na to, aby moderní hry dokázaly běžet v tak vysokém rozlišení či snímkovací frekvenci.
Zdroj: Komachi Ensaka