reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

AMD vysvětluje, proč Steam dle něj neodráží opravdový podíl na trhu

25.7.2019, Jan Vítek, aktualita
AMD vysvětluje, proč Steam dle něj neodráží opravdový podíl na trhu
Pokud jde o hardwarový průzkum Steamu, AMD z něj tradičně nevychází nejlépe. My přitom víme, že Steam Survey není nepřesnější, ovšem co k tomu může říci samotná společnost AMD, dle níž tento průzkum neudává výsledky odpovídající situaci na trhu?
Steam Hardware Survey pochopitelně nemůže odpovídat celkové situaci na trhu s procesory AMD a Intel či sestavami založenými na nich, a to z jednoho prostého důvodu. Týká se především herních PC a opomíjí obrovskou skupinu pracovních stanic či kancelářských počítačů, zkrátka těch, na nichž Steam není nainstalován. Vedle toho jsme se už dříve dozvěděli, že v případě Steamu může být řada počítačů zaregistrována vícekrát, což se týká především asijských heren, kde se střídá velké množství uživatelů a každý má svůj účet. Navíc je podivné, že podíl procesorů AMD se dle tohoto průzkumu v poslední době téměř nezměnil, jako by se Ryzeny do herních sestav kupovaly stejně jako Bulldozery. 
 
Nyní ale dejme slovo firmě AMD, konkrétně pak Scottu Herkelmanovi. Právě ten se nedávno pochlubil, jak NVIDIA v případě nových karet a jejich nacenění spadla firmě AMD do připravené pasti
 
 
Dle Herkelmana se problém se Steam Hardware Survey (SHS) táhne do srpna roku 2017, a jde o jisté systematické umělé snižování počtu sestav založených na AMD. SHS není určen k tomu, aby si dle něj výrobci hardwaru mohli ověřovat svůj podíl na trhu, ale k tomu, aby vývojáři her věděli, jaký hardware lidé využívají a mohli dle toho své tituly ladit. Ona chyba se přitom týká právě několikanásobného započítávání sestav v hernách. 
 
Valve pak celkem logicky nemá velký zájem na tom, aby tuto věc napravilo, protože z pohledu vývojářů v podstatě ani o chybu nejde. Jde totiž o to, že se započítávají především uživatelé, kteří mají k dispozici jistý hardware a už nezáleží na tom, jestli je výlučně jejich, nebo je sdílený. Jde prostě o možnosti uživatele, ne o reálný podíl na trhu. 
 
I dle AMD se tak společnost Valve nikdy nepostarala o to, aby se započítávaly jednotlivé počítače s jistým hardwarem a ne účty, které na něm běží. Herkelman ale přiznává, že algoritmus v SHS byl mírně pozměněn, ovšem už neříká jak a pouze dodává, že ani pak neodráží skutečný podíl na trhu a výsledky jsou značně ovlivněny internetovými kavárnami a hernami. 
 
 
A aby Herkelman dodal svému tvrzení nějakou váhu, přikládá graf ukazující to, jak se podíly CPU a GPU firmy AMD prudce změnily poté, co Steam v Číně nabídl titul PUBG a následně hned poté, co změnil své algoritmy pro SHS. Pokud na to skutečně mají vliv čínské herny, pak je zřejmé, že ty využívají především hardware firem Intel a NVIDIA ale s jistotou na základě jen tohoto grafu nelze tvrdit nic.  
 
V každém případě berme průzkumy Steamu jen jako další zdroj informací o tom, jak je ten který hardware rozšířen. Ostatní zdroje čítají třeba Passmark nebo průzkumy specializovaných firem jako Mercury Research. 
 
Stagnaci AMD by ale opravdu mohlo vysvětlit započítávání počítačů v čínských hernách, neboť jejich počet stabilně roste, takže by mohl v podstatě vyrušit nárůst jeho podílu na trhu. Na druhou stranu, kde můžeme také vzít informace o tom, na jakém hardwaru se staví počítače pro zmíněné herny? To těžko zjistíme a už jen kvůli tomu jsou takové informace tak trošku postaveny na vodě. I přesto však o tom něco najít lze, jako třeba informace z EETimes, které mluví o masivní kampani Intelu v Číně, která zahrnuje média, výstavbu infrastruktur, OEM partnerství a programy pro herní vývojáře.
 


reklama