Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

AMD zatím ray tracing nenabídne, je moc brzo

12.11.2018, Jan Vítek, aktualita
AMD zatím ray tracing nenabídne, je moc brzo
David Wang z AMD byl dotázán na podporu ray tracingu na kartách Radeon a jeho odpověď byla vcelku jasná. Máme tak v podstatě už vyřešeny úvahy o tom, zda AMD chystá v rámci Navi odpověď na karty GeForce RTX. 
Japonský server 4Gamer zpovídal Davida Wanga z AMD (Senior Vice President of Engineering, Radeon Technologies Group), čili velice vhodný cíl dotazu ohledně podpory ray tracingu. Ten ve své odpovědi přímo potvrdil, že do Radeonů se v nejbližší době podpora ray tracingu opravdu nedostane. Je to otázka příštích výrazně odlišných architektur a také toho, aby ray tracing mohla podporovat celá produktová řada. 
 
 
David Wang tak nyní v podstatě sděluje i to, což už dávno tušíme, a sice že ray tracing bude využitelný leda na výkonných a drahých kartách generace GeForce RTX 2000. I HW nároky na Battlefield V čítají alespoň kartu RTX 2070, což je na jednu stranu logické, když nic slabšího nebylo oficiálně odhaleno, ovšem kdyby se plánovala třeba podpora RTX 2060, mohlo být v požadavcích zmíněno třeba jen "karta s podporou technologií RTX" a ne jmenovité minimum v podobě RTX 2070. Takže jak bude NVIDIA pokračovat s doplňováním nové řady karet Turing, to bude ještě zajímavé a lze si tipnout, že slabší karty nabídnou DLSS, ale RT už ne. 
 
Nabízí se také otázka, zda NVIDIA představením karet s podporou ray tracingu skutečně nepředběhla dobu a možnosti hardwaru. AMD dle Wanga hodlá počkat na moment, až bude ray tracing využitelný v rámci celé produktové řady, čili až bude mít smysl na low-endu stejně jako na hi-endu. Tím však samozřejmě nutně nemyslíme i úsporná APU nebo rovnou ta nejslabší mobilní GPU, jako spíše karty úrovně dnešního Radeonu RX 560.
 
Tím pro nás David Wang vyřešil to, zda generace Navi snad také nepřijde s podporou ray tracingu, a to právě alespoň v rámci hi-endových čipů. A ostatně je to logické. AMD už je z nejhorší situace venku, ale těžko si může dovolit experimentovat a vysílat do světa mnoho rozličných čipů, jejichž vývoj není levný. Názorně nám to ukázala první generace Zen, kde se stejné čipy uplatnily jak v procesorech Ryzen 3 za sto dolarů, tak v těch nejlepších EPYC za tísíce dolarů. To byla přímo ukázka vývojářské efektivity a AMD s tím pokračuje i v rámci chystané druhé generace EPYC, kam navíc přibylo i míchání 7nm a 14nm čipů. Prostě a jednoduše, nouze naučila Dalibora housti a ten nyní může pomalu začít sklízet plody své práce. 
 
Lze tedy očekávat, že AMD se s ohledem na rozmanitost svých produktů bude i nadále chovat ekonomicky. Ostatně Navi už je hotová věc, která se musí pouze otestovat a rozjet výrobu. Na této architektuře už nikdo nic zásadního nezmění a především se neočekává žádný trhač asfaltu, ale rozumný výkon na úrovni Vegy či GTX 1080 za slušnou cenu a právě tam může AMD zaujmout a získat, ne na okrajové části trhu s hi-endem a "ray tracingovým pozlátkem". Ale aby nevznikla mýlka, ray tracing v reálném čase na jednom GPU rozhodně je revoluce a ray tracing je pro snahu o přiblížení počítačové grafiky realitě požehnání. Jenže o to jde. AMD nyní v oblasti grafik nemá zájem o revoluci, ale o mainstream a ekonomicky smysluplné rozhodování.
 
Zdroj: 4DGamer