reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Apple dle Muska nechtěl Teslu za 60 mld. USD, "iCar" prý už v roce 2024

23.12.2020, Milan Šurkala, aktualita
Apple dle Muska nechtěl Teslu za 60 mld. USD, "iCar" prý už v roce 2024
Elon Musk se opět rozpovídal na Twitteru, kde probíral záměr Applu vyvíjet nové elektrické autonomní auto. Dle jeho názoru je monočlánek nesmysl, a i když chtěl Timu Cookovi nabídnout převzetí Tesly, ten odmítl.
Poslední dny se na Internetu hodně mluví o tom, že Apple oživil svůj projekt Titan, tedy projekt automobilu, kterému veřejnost zatím říká "iCar". Výsledkem by mělo být elektrické auto s autonomním řízením, přičemž se hovoří o tom, že se má objevit v roce 2024 nebo 2025. Dokonce se mluví o akumulátorech, které by měly být svým způsobem netradiční. Údajně má jít o jakýsi obří monočlánek, díky čemuž by eliminoval mezery mezi jednotlivými články, jak je tomu u dnešních akumulátorů. Ty se běžně skládají z mnoha tisíců jednotlivých článků a uloženy jsou do velkého pouzdra (resp. obvykle několika modulů, které jsou pak v jednom velkém pouzdře). V případě Applu se hovoří o LFP (lithium-železo-fosfátové), které se mají méně přehřívat a být bezpečnější než tradiční Li-Ion. Mají být také levnější (s tím se dá souhlasit) a prodloužit dojezd (zde už je to diskutabilní). LFP totiž není nic až tak nového, čehož vlastnosti bychom neznali v praxi.
 
Elon Musk
 
Připomeňme, že projekt Titan byl založen v roce 2014, přičemž v roce 2018 ho začal vést bývalý vedoucí z Tesly a v roce 2019 byl projekt odložen. Elon Musk na tyto zvěsti o pokračování vývoje iCar nepřekvapivě reagoval na Twitteru. Řekl, že by bylo divné, kdyby to byla pravda. Sama Tesla už LFP akumulátory používá v levnějších modelech z čínské továrny. To jsou ty levnější verze, o kterých se poslední dobou nelichotivě mluví kvůli rychlému poklesu dojezdu. Dále řekl, že monočlánek je elektrochemicky nemožný, protože by maximální napětí bylo asi 100krát menší než obvykle, a připustil, že se možná jedná jen o takové spojení dohromady, které je podobné jejich strukturálnímu článku představenému na Battery Day.
 
 
To ale zdaleka není jediná informace. Elon Musk potvrdil, že v nejhorších dnech programu Modelu 3, kdy byla Tesla těsně před bankrotem, nabídl Timu Cookovi a Applu odkoupení Tesly za zhruba 60 mld. USD. To je 1/10 její dnešní hodnoty, nicméně v dané době to opravdu nebylo málo a jsou to např. 2/3 hodnoty mnohem většího Volkswagenu. Bylo však otázkou, proč by Apple měl vůbec uvažovat o koupi projektu těsně před krachem za tak obrovskou částku. Muskovi se nakonec podařilo vše zvládnout jen o vlásek a dnes má Tesla hodnotu 600 mld. USD. To je asi 2,5krát více než Toyota a více než čtvrtina celého Applu. Dle Muska se tehdy Cook odmítl vůbec setkat.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama