Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Autonomní loď MAS sama překoná Atlantik, oslaví 400 let lodi Mayflower

19.10.2019, Milan Šurkala, aktualita
Autonomní loď MAS sama překoná Atlantik, oslaví 400 let lodi Mayflower
Po 400 letech od slavného vyplutí lodě Mayflower s osadníky z anglického Plymouthu do toho amerického vypluje loď Mayflower Autonomous Ship (MAS) na stejnou trasu. Bude ale plně autonomní a prozkoumá problematiku plastů v oceánech.
V roce 2014 začali členové městské rady v anglickém Plymouthu přemýšlet, jak by oslavili 400 let od vyplutí lodě Mayflower, která z tohoto města vezla osadníky přes celý Atlantik na americké pobřeží a stála za vznikem americké verze města s tímtéž názvem. Nakonec bylo dohodnuto, že bude postavena autonomní loď Mayflower Autonomous Ship (MAS), která podobnou trasu zvládne rychleji a především sama bez lidské posádky. Úkolem lodi bude především zkoumat, co by se dalo dělat s odpadním plastem, který znečišťuje naše oceány.
 
Mayflower Autonomous Ship (MAS)
 
Stavba lodi začala 2. září 2019 v Gdaňsku v Polsku u Aluship Technology, hotova by měla být v březnu 2020 a na svou pouť se vydá 6. září 2020. Zatímco původní plachetnici Mayflower cesta zabrala 60 dní, nový Mayflower by to měl zvládnout za pouhých 12 dní. Půjde o hybridní loď, která může využívat síly větru, solární energii a nouzově zde bude i dieselový agregátor, kdyby energie v bateriích nestačila a bylo potřeba nouzově zrychlit.
 
Mayflower Autonomous Ship (MAS)
 
Loď bude vybavena mnoha senzory, některé najdeme např. i v autonomních autech. Nechybí tak GNSS, STACOM, radar, různé AIS (Automated Identification Systems) a lidar. Autonomní systémy budou sledovat počasí, brát data z námořních map, senzorů a díky tomu se má sama s pomocí umělé inteligence a systémů hlubokého učení rozhodovat o ideální trase i rychlosti.
 
 
Během cesty chce loď pro organizaci Promare především sbírat data, která by měla lidem pomoci v boji s odpadním plastem v oceánech, což je poslední dobou velké téma (k tomu má různé senzory pro zjištění teploty, sběru vzorků vody i vzduchu, akustické a další snímače). Data budou ukládána lokálně na lodi, nicméně jakmile bude signál, připojí se na internet a odešle je do IBM Cloud. Právě společnost IBM je totiž jedním z partnerů celé akce. Bude mít i další úkoly jako zkoumání kybernetické bezpečnosti, života mořských savců a dalších věcí.
 
Zatímco původní Mayflower byla dřevěnou plachetnicí se třemi stěžni, která byla dlouhá 30 metrů, vážila 180 tun a mohla plout maximálně 2,5 uzlu (4,6 km/h), nová loď využívá hliníku a kompozitových materiálů. Při poloviční délce 15 metrů váží jen 5 tun a vyvine rychlost až 20 uzlů (37 km/h).
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.