Autonomní loď MAS sama překoná Atlantik, oslaví 400 let lodi Mayflower
19.10.2019, Milan Šurkala, aktualita

Po 400 letech od slavného vyplutí lodě Mayflower s osadníky z anglického Plymouthu do toho amerického vypluje loď Mayflower Autonomous Ship (MAS) na stejnou trasu. Bude ale plně autonomní a prozkoumá problematiku plastů v oceánech.
V roce 2014 začali členové městské rady v anglickém Plymouthu přemýšlet, jak by oslavili 400 let od vyplutí lodě Mayflower, která z tohoto města vezla osadníky přes celý Atlantik na americké pobřeží a stála za vznikem americké verze města s tímtéž názvem. Nakonec bylo dohodnuto, že bude postavena autonomní loď Mayflower Autonomous Ship (MAS), která podobnou trasu zvládne rychleji a především sama bez lidské posádky. Úkolem lodi bude především zkoumat, co by se dalo dělat s odpadním plastem, který znečišťuje naše oceány.

Stavba lodi začala 2. září 2019 v Gdaňsku v Polsku u Aluship Technology, hotova by měla být v březnu 2020 a na svou pouť se vydá 6. září 2020. Zatímco původní plachetnici Mayflower cesta zabrala 60 dní, nový Mayflower by to měl zvládnout za pouhých 12 dní. Půjde o hybridní loď, která může využívat síly větru, solární energii a nouzově zde bude i dieselový agregátor, kdyby energie v bateriích nestačila a bylo potřeba nouzově zrychlit.

Loď bude vybavena mnoha senzory, některé najdeme např. i v autonomních autech. Nechybí tak GNSS, STACOM, radar, různé AIS (Automated Identification Systems) a lidar. Autonomní systémy budou sledovat počasí, brát data z námořních map, senzorů a díky tomu se má sama s pomocí umělé inteligence a systémů hlubokého učení rozhodovat o ideální trase i rychlosti.
Během cesty chce loď pro organizaci Promare především sbírat data, která by měla lidem pomoci v boji s odpadním plastem v oceánech, což je poslední dobou velké téma (k tomu má různé senzory pro zjištění teploty, sběru vzorků vody i vzduchu, akustické a další snímače). Data budou ukládána lokálně na lodi, nicméně jakmile bude signál, připojí se na internet a odešle je do IBM Cloud. Právě společnost IBM je totiž jedním z partnerů celé akce. Bude mít i další úkoly jako zkoumání kybernetické bezpečnosti, života mořských savců a dalších věcí.
Zatímco původní Mayflower byla dřevěnou plachetnicí se třemi stěžni, která byla dlouhá 30 metrů, vážila 180 tun a mohla plout maximálně 2,5 uzlu (4,6 km/h), nová loď využívá hliníku a kompozitových materiálů. Při poloviční délce 15 metrů váží jen 5 tun a vyvine rychlost až 20 uzlů (37 km/h).