reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Avast se omlouvá. Jumpshot končí a s ním i kontroverzní prodej dat uživatelů

31.1.2020, Milan Šurkala, aktualita
Avast se omlouvá. Jumpshot končí a s ním i kontroverzní prodej dat uživatelů
Před pár dny vypukla aféra Avastu, kdy se zjistilo, že data sbíraná bezplatnou verzí jeho antiviru prodává přes svou společnost Jumpshot dalším firmám. Tato praktika nyní končí, společnost Jumpshot se zavírá.
Je to jen pár dní, kdy se zjistilo, že český Avast využívá svůj bezplatný antivirus nejen ke sběru dat, ale i k jejich prodeji třetím stranám přes jeho společnost Jumpshot. Zatímco o sběru dat byli uživatelé obvykle informováni při instalaci (pokud jen bezmyšlenkovitě neklikají na "další"), s informací o prodeji dat to bylo horší. Kontroverzní způsob monetizace zákazníků (nicméně nijak neobvyklý) se obrátil proti společnosti a ta překvapivě rychle vyřešila celou situaci. CEO Avast, Ondřej Vlček, během velmi krátké doby oznámil, že společnost Jumpshot jednoduše zavře.
 
Avast logo
 
V otevřeném dopise se za chování Avastu omluvil a vše se snažil vysvětlit. Dle jeho slov Avast založil Jumpshot v roce 2015, aby rozšířil pole své působnosti z analýzy dat pro bezpečnost na analýzu i pro další oblasti. Tehdy bylo jasné, že bezpečnost bude i o zpracování velkých dat. Jumpshot byl nezávislou společností s vlastním vedením a dle Avastu byly produkty Avastu i Jumpshotu plně v souladu s GDPR. Vlček dále pověděl, že když se před sedmi měsíci stal CEO Avastu, byznys se sběrem uživatelských dat neshledal jako prioritní vzhledem k tomu, jakým směrem je vlastně Avast zaměřen (tedy ochrana dat a soukromí). Uzavření Jumpshotu tak považuje za správnou věc, a to i přesto, že to negativně ovlivní stovky zákazníků společnosti, kterými byly např. společnosti Microsoft, Google, Pepsi, Home Depot a spousta dalších.
 
Otázkou samozřejmě je, jak Avast získá zpět ztracenou důvěru. Ta byla nalomena už nedávným odstraněním doplňků z Mozilly právě kvůli sběru dat. Další otázkou zůstává, jak bude Avast nadále monetizovat bezplatnou verzi antiviru a zda bude i nadále k dispozici, případně, zda se nějak změní její podoba a nabídka služeb.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama