reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Budou se samořiditelná auta dívat i za roh? Brzy určitě ne

6.3.2018, Jan Vítek, aktualita
Budou se samořiditelná auta dívat i za roh? Brzy určitě ne
Výzkumníci ze Stanfordovy univerzity se zabývají vývojem laserového zařízení, které umožní detekovat i objekty, které není šance přímo pozorovat. Tato technologie by se dala uplatnit třeba v systémech autonomního řízení. 
Na Stanfordově univerzitě v podstatě nepřišli na nic nového, neboť používají systém, který je obdobou technologie CORNAR z MIT. Jde tak rovněž o vysílání velice krátkých laserových pulzů, které trvají jen pikosekundy či až femtosekundy a namířeny jsou proti zdi. Pokud by ta byla tvořena zrcadlem, mohli bychom v ní i sami vidět odraz daného předmětu. V případě, že jde ale o prostou zeď, nemáme šanci, ale laserový impulz se využít dá a opět jde o reflexi. Jenomže tato reflexe má daleko k odraze v zrcadle. Systém si jej musí poskládat z toho mála fotonů, které se odrazí zpět do čidel a přinesou velice rozostřený obraz, jejž zase musí rekonstruovat počítač. 
 
 
Navíc se samozřejmě musí počítat s tím, že různé zdi mohou světlo odrážet různými způsoby, což záleží na rovnosti jejich povrchu, struktuře, materiálu nebo i na povětrnostních podmínkách. Technologie tak spoléhá na to, že některé fotony vyslané laserem se odrazí od zdi, pak od objektu, který chceme sledovat a pak zase od zdi nebo něčeho jiného, aby doputovaly zpět k zařízení. Těch tak samozřejmě nebude moc, což představuje velice slabý signál, s nímž se musí poé pracovat.  
 
Na Stanfordu se k tomu využilo rovnou zařízení SPAD (Single Photon Avalanche Diode), které umí poskytnout silný signál z každého jednotlivého fotonu, který doputuje zpět. Dle těchto signálů spojených s vysledovanou geometrií odrazové zdi se pak může vytvořit přibližný 3D model objektu. 
 
 
Tyto systémy tu ale byly už dříve, takže co je nového? Jde o nový algoritmus a počítačové zpracování, stejně jako o to, že fotonový senzor a laser vysílající impulzy byly umístěny na stejné místo hned vedle sebe, což dle výzkumníků drasticky zjednodušuje zmíněný algoritmus. Ve skutečnosti tak není třeba výkonný server, ale běžný notebook, jemuž pak stačí pár sekund. Dá se tak usuzovat, že hardwarovou akcelerací by se dalo dosáhnout dostatečného výkonu pro zpracování v reálném čase, ale to je pouze polovina celé práce, která zahrnuje také zdlouhavý sběr signálů, což trvá alespoň několik minut. 
 
K praktickému nasazení tak má tento systém daleko a navíc zatím funguje jen v laboratorních podmínkách. Pomohlo by nasazení silnějšího laseru, ovšem v praxi samozřejmě nemohou být nasazeny systémy, které se budou přimontované na autech pohybovat v ulicích a laserem oslňovat kolemjdoucí. 
 


reklama