BYD Super e-Platform: baterie s 1000kW nabíjením 10C, za sekundu dobije 2 km dojezdu
18.3.2025, Milan Šurkala, aktualita

Čínská společnost BYD opět posouvá hranice možného o něco dále. Její Super e-Platform pro nové elektromobily zahrnuje jak lepší elektromotory, tak i rychlejší nabíjení baterií s 1000 kW výkonem.
Technologie akumulátorů se posouvají rychle dále a čínská společnost BYD uvádí další plody svého vývoje. Jde o Super e-Platform, která zahrnuje nové Li-Ion baterie, nabíječky i elektromotory, tedy celý ekosystém. Když se nejprve podíváme na akumulátory, tak ty využívají dále zvýšeného napětí na 1000 V. Nabíjení je možné s doslova šíleným proudem 1000 A, díky čemuž se dostáváme na možnost nabíjení s výkonem 1000 kW, tedy 1 MW. To už je opravdu hodně vysoké číslo. Kabely jsou pochopitelně kapalinou chlazené.

Ve špičce tak dosahuje 10C, tedy nabíjení takovou rychlostí, že kdyby ho bylo možné udržet celou dobu, akumulátor by byl nabit za 1/10 hodiny, tedy 6 minut. Je to takový fofr, že ve špičce se dokážou nabít 2 kilometry dojezdu každou sekundu. Toho se ale nedosahuje pořád, nicméně i tak se za 5 minut dokáže nabít 400 km dojezdu (tedy 1,33 km/s).

Spolu s tím tu máme rychlonabíječku s dvěma nabíjecími porty a půdorysem 1,5 m2. Její výkon může dosahovat až 1360 kW. Dále byl představen elektromotor, který dosahuje maximálně 30511 otáček za minutu, jeho maximální výkon je 580 kW a točivý moment může dosahovat 5500 Nm (po zpřevodování). Zajímavostí je hodnota 16,4 kW/kg, což by napovídalo, že motor váží pouhých 35,4 kg. Vozy s ním by měly dosahovat max. rychlostí přes 300 km/h a zrychlit z 0 na 100 km/h ve dvousekundovém rozsahu (2,x sekundy).
BYD už i uvedl dva vozy, které jsou na nové platformě postavené, sedan Han L a SUV Tang L. Vepředu mají 230kW motor, vzadu pak 580 kW. První zrychlí na 100 km/h za 2,7 sekundy, druhý za 3,9 sekundy.