Elon Musk otevřel první tunel The Boring Company v LA
20.12.2018, Milan Šurkala, aktualita

Sen Elona Muska o podzemní dopravě se stává skutečností. Otevřel totiž první tunel pod Los Angeles, který byl plně dokončen a nyní zde mohou jezdit vozítka s lidmi a je zde i systém pro převážení autonomních elektromobilů.
Elon Musk sice kdysi jen žertem mluvil o tunelech pod městy kvůli tomu, jak ho vytáčí pozemní doprava v LA, jenže myšlenka se mu natolik zalíbila, že se ji rozhodl zrealizovat. Tunelů už hloubí několik, v provozu je zatím jen jediný. Ten byl právě slavnostně otevřen a jde o vcelku krátký 1,8km tunel pod Los Angeles. Ten má demonstrovat schopnosti společnosti a smysl projektu. V tunelech, které mají průměr méně než 14 stop (zhruba 4,2 metru), budou jezdit vozítka pro lidi, v systému se však budou moci pohybovat i autonomní elektrická auta. O dopravu se postarají jakési jezdící vodící pojistky na kolech, které zabraňují tomu, aby vozidlo vyjelo z dráhy v tunelu. Pohybuje se tak po vlastních kolech. Plány na jezdící plošiny pro auta tak byly zrušeny.

Musk podotkl, že systém rozhodně nebude jen pro majitele vozů Tesla, ale i pro jiné autonomní elektromobily. Díky tomu, že jsou podporovány jen elektromobily, není problém s výfukovými plyny. Systém by teoreticky měl podporovat rychlosti až okolo 150 mph (240 km/h), což je i více než desetinásobek toho, co je možné dosáhnout na povrchu v ucpaných městech. Tento tunel nicméně podporuje rychlosti do 110 mph (necelých 180 km/h) a při prvních demonstracích se zde jezdilo jen okolo 40-50 mph (65-80 km/h).
První cestující tvrdí, že je jízda trochu uskákaná, tunel je totiž plný nerovností, nicméně Elon Musk se nechal slyšet, že v budoucnu bude jízda mnohem plynulejší a příští tunely budou výrazně hladší. The Boring Company vyhloubila tento tunel za 10 milionů dolarů, přičemž tradičními metodami by údajně byly náklady okolo 1 miliardy dolarů. Je však faktem, že v případě Muskova tunelu má jen poloviční průměr, což snižuje náklady asi na třetinu až čtvrtinu. Také postup má být asi 14krát rychlejší než u běžných strojů. Stroje také nejsou na naftu, ale na elektřinu, díky čemuž je jednodušší i ventilace během razicích prácí. Jeden lístek pro cestující by měl stát pouhý $1.
Tesla in @boringcompany tunnel with retractable wheel gear that turns a car into a rail-guided train & back again pic.twitter.com/3a6i0NoSmi
— Elon Musk (@elonmusk) 19. prosince 2018