www.svethardware.cz
>
>
>
>
>

Elon Musk ukázal Starship Mk1 a slíbil let do vesmíru brzy v příštím roce

Elon Musk ukázal Starship Mk1 a slíbil let do vesmíru brzy v příštím roce
, , aktualita
Elon Musk včera poskytl nové informace o právě vyvíjených raketách/lodích Starship. Týkají se zařízení v Boca Chica, kde se právě staví Starship Mk1, první prototyp této lodi, když nepočítáme Starhopper.
K oblíbeným
reklama
Elon Musk už předem ohlásil, že v sobotu přinese nové zajímavé informace z Boca Chica, kde se staví Starship Mk1 s výškou asi 50 metrů a Mk2 je už rovněž ve výstavbě, ale ne v Texasu, ale na Floridě. 
 
 
Starship Mk1 dostala nedávno svůj čumák, přesněji minulý pátek 27. září, přičemž dle zpráv FCC by mohly testovací lety začít už 13 října. Výška 50 metrů není pro vesmírnou raketu nic úžasného, ostatně pouhý Falcon 9 ve verzi Full Thrust měří 70 metrů. Je ale třeba si uvědomit, že Starship samotná je v podstatě jen polovina celé rakety, která pro starty ze Země využije ještě hlavní stupeň. V konečné verzi pak má mít Starship výšku 55 metrů (celkově 118 metrů s hlavním stupněm - o 7 metrů více v porovnání se Saturnem V), takže nyní se už díváme na loď v téměř finální velikosti.
 
 
A co nám tedy Elon Musk prozradil? Především slíbil, že Starship Mk1 do měsíce až dvou odstartuje a provede v podstatě stejný manévr jako Grasshopper či Starhopper, takže vzlétne do výšky 20 km a opět vlastními silami vzpřímeně přistane. Dosáhne tak slušné výšky a navíc půjde o loď s hmotností 120 tun, a to bez paliva. 
 
Dále jsme se dozvěděli, jakým způsobem se bude Starship vracet do atmosféry. Nebude se snažit být vzpřímená jako základní stupně raket Falcon 9. Namísto toho se položí na bok a volný pád bude řídit pomocí pohybujících se křidélek, která má nahoře i dole. 
 
 
Do vzpřímené polohy se obrátí až těsně před přistáním a pak využije své motory. Díky tomu nebude muset provádět žádné zážehy ve vysoké atmosféře a využije pouze aerodynamiku. 
 
 
A jak jsme už dříve dobře věděli, Starship využije tři motory Raptor pro provoz ve vzduchuprázdnu (vnější) a tři pro provoz v atmosféře, přičemž ty budou moci ovládat vektor svého tahu, aby mohly řídit sestup ve vzpřímené poloze lodi.  
 
Co se týče odolnosti vůči vysokým teplotám při sestupu, zde jednak dobře poslouží odolný ocelový plášť, který ale bude na kritických místech pokryt šestihrannými keramickými dlaždicemi. Dle SpaceX půjde o plně znovupoužitelný a téměř bezúdržbový systém. 
 
 
Základní stupeň Super Heavy bude vybaven 37 motory Raptor, 6 přistávacími nohami a nahoře pak letkami pro lepší manévrování při sestupu. Načerpat se do něj bude moci až 3300 tun paliva. Nebude přitom pro něj fatální i selhání několika motorů, neboť má potřebnou výkonnostní rezervu. Na Floridě i v Texasu bude SpaceX v budoucnu stavět několik Starship i Super Heavy naráz. 
 
Lodě Mk1 a Mk2 budou zatím jen "hopkat" a SpaceX plánuje, že do vesmíru se jako první podívají Mk4 nebo Mk5, čehož se pokusí dosáhnout v horizontu půl roku, ale známe Elona. Firma přitom zvládne vyrobit jeden motor Raptor za 8 až 10 dní, takže nyní záleží i na tom, jak rychle si dokáže vytvořit dostatečný počet pro alespoň jeden Super Heavy. Už od příštího roku ale chce vyrábět jeden Raptor denně. 
 
 
Nadneseno bylo i téma doplňování paliva na oběžné dráze, s čímž se počítá a dle Muska bude moci Starship vyrazit na cestu z nízké orbity se zásobami 1200 tun paliva. To pak má pro 150 tunovou loď stačit na takovou delta V, aby dosáhla povrchu Měsíce i Marsu. Dle animací budou doplňování paliva zajišťovat upravené Starship, přičemž dvě rakety se při vesmírném tankovacím rendezvous spojí svými konci. 


Ceny souvisejících / podobných produktů:


reklama
Nejnovější články
Populární Microsoft Teams nyní i pro Linux Populární Microsoft Teams nyní i pro Linux
Komunikátor a kolaborativní nástroj Microsoft Teams se těší velké popularitě a počet uživatelů se stále zvyšuje. Nově je k dispozici i pro operační systém Linux a doplňuje tak spoustu jiných operačních systémů, pro které je již k dispozici.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Avantek uvádí pracovní stanici s procesorem Ampere eMAG Avantek uvádí pracovní stanici s procesorem Ampere eMAG
I když serverovému trhu drtivě vládne Intel, drápky začíná vytahovat i AMD a snaží se i společnost Ampere Computing. Její procesor eMAG si právě našel cestu do pracovních stanic od Avanteku.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Intel uvádí RealSense L515: miniaturní laserový radar Intel uvádí RealSense L515: miniaturní laserový radar
Intel RealSense L515 byl výrobcem označena za světově nejmenší a energeticky nejefektivnější lidar s vysokým rozlišením. Jde tak o zařízení, které dokáže laserovými paprsky ohmatávat prostředí. K čemu přijde vhod? 
Dnes, aktualita, Jan Vítek
Half-Life Alyx bude dle vývojáře záležitost čistě pro jednoho hráče Half-Life Alyx bude dle vývojáře záležitost čistě pro jednoho hráče
Half Life: Alyx představuje návrat společnosti Valve na herní výsluní, i když pouze pro majitele příslušných VR headsetů a samozřejmě nemůžeme automaticky předpokládat, že to bude návrat úspěšný. Co nového se ale dozvíme?
Dnes, aktualita, Jan Vítek
Jaká je budoucnost extrémní ultrafialové litografie? Jaká je budoucnost extrémní ultrafialové litografie?
Extrémní ultrafialová litografie (EUVL) přichází ještě včas na to, aby výrobci čipů už nemuseli využívat stále složitější způsoby obcházení limitů hlubokého ultrafialového spektra (DUV). Jaký dopad bude EUVL mít? 
Dnes, aktualita, Jan Vítek