reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Extrémně vzácný Jaguar XK120 SE zachráněn pomocí 3D tisku

27.8.2017, Milan Šurkala, aktualita
Extrémně vzácný Jaguar XK120 SE zachráněn pomocí 3D tisku
Technologie 3D tisku a 3D skenování byly využity k záchraně extrémně vzácného veteránu Jaguar XK120 SE. Ten byl totiž vyroben v jednom jediném kusu, jehož design má na svědomí slavný Pininfarina.
Použití technologií 3D tisku v automobilismu bude čím dál častější, např. Mercedes tuto technologii používá pro výrobu některých nepříliš obvyklých náhradních dílů pro své nákladní auta. Jak je ale vidět, tyto technologie se mohou stejně tak dobře použít i pro záchranu vzácných veteránů. Např. slavný automobil Jaguar XK120 byl vyroben i v několika jedinečných variantách, na které rozhodně nikde nenajdete náhradní díly, neboť šlo o velmi omezené série nebo dokonce jedinečné kusy. Jednu z jedinečných verzí měl i Max Hoffman z New Yorku, který do USA dovážel luxusní evropská auta.
 
Jagura XK120 SE
 
Konkrétně šlo o verzi Jaguar XK120 SE, která vznikla v roce 1954 u italského Pininfariny a jde vlastně o standardní XK120 s úplně přepracovanou karosérií, která však vznikla v jednom jediném kusu. Max Hoffman byl prvním majitelem tohoto automobilu. Vůz byl ale ještě před dodáním prezentován v roce 1955 na autosalonu v Ženevě a měl být ukázán i v roce 1956 v Turíně. Tam se již neobjevil, neboť majitel už chtěl s vozem jezdit a ne jej jen ukazovat.
 
Další osud vozu byl trochu zahalen tajemstvím, víme však, že v roce 1978 byl vůz odkoupen jedním Němcem, který jej chtěl zrenovovat, k čemuž ale nikdy nedošlo. Auto bylo pak v roce 2015 od tohoto muže odkoupeno britskými Classic Motor Cars (CMC) a ti se vrhli do rekonstrukce vozu, který neměl ani původní čalounění ani původní barvu. Problémem bylo také to, že spousta součástek byla poškozena nebo úplně chyběla. Např. zde nebylo zadní okno, a proto v CMC použili technologii 3D skenování otvoru pro okno, díky čemuž byli schopni vyrobit přesně padnoucí zadní sklo. K lepšímu stanovení tvaru obou nárazníků dopomohly také dobové fotografie a příď i záď byly naskenovány do 3D pro výrobu dalších součástek.
 
 
V neposlední řadě se využil i 3D tisk, který byl mnohem jednodušší metodou jak vyrobit např. části světel a jiné drobné chybějící součástky. Auto bylo v roce 2015 zakoupeno v červené barvě, nicméně se vědělo, že původně bylo zelené. Maličký zbytek původního laku se našel pod předním sklem a působil pak jako referenční vzorek pro tvorbu správného odstínu. Podobně to bylo i s koženým čalouněním, jehož zbytek se rovněž našel v útrobách vozu. V CMC také rekonstruovali převodovku a motor s 6 válci v řadě o objemu 3,4 litru. Ten dává výkon 132 kW při 5300 otáčkách za minutu.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama